Het gebouw van The Guardian
NOS Nieuws

Na jarenlang geld uitgeven, moet The Guardian nu snijden

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

De afgelopen jaren leed de Britse krant The Guardian miljoenenverliezen om investeringen te bekostigen. Dat was niet erg, want de verliezen werden opgevangen door een fonds van het moederbedrijf. Maar, daar komt nu toch verandering in. De komende drie jaar moet 50 miljoen pond worden bezuinigd, omgerekend 20 procent van het budget.

Wat deze bezuinigingen voor gevolgen hebben voor het personeel is nog onduidelijk. Maar het lijkt onvermijdelijk dat er arbeidsplaatsen geschrapt gaan worden.

2000 medewerkers

De investeringen van de afgelopen jaren waren bedoeld om online, en vooral op internationaal vlak, te groeien. Daarvoor werden bijvoorbeeld de redacties in de Verenigde Staten en Australië flink versterkt. In totaal heeft de krant wereldwijd bijna 2000 medewerkers.

Dat zorgde er wel voor dat de krant in een jaar tijd 100 miljoen pond 'verbrandde'. De verwachting is dat de krant over afgelopen jaar diepe rode cijfers schrijft, tussen de 50 en 52 miljoen pond. In maart worden de jaarcijfers bekend. Het verlies is het gevolg van een sterk dalende papieren oplage en tegenvallende inkomsten uit online advertenties, meer dan was verwacht. Nu is dat in principe geen probleem, want dat geld is er, maar als men in dit tempo geld blijft uitgeven is er van het fonds over tien jaar niks meer over.

Geen betaalmuur

Maar nog belangrijker, er werd heel bewust voor gekozen om The Guardian volledig toegankelijk te houden. Waar The New York Times, The Wall Street Journal maar ook de Britse Financial Times voor een betaalmuur kozen, deed The Guardian dat niet. De strategie leek qua bezoekersaantallen te werken. In oktober 2014 meldde de krant trots dat het 1 miljoen bezoekers meer had getrokken dan The New York Times: 42,6 versus 41,6 miljoen.

Iets meer dan een jaar later, in november, bezochten meer dan 150 miljoen unieke bezoekers de site van The Guardian, aldus de krant. Dat is veel hoger dan in oktober 2014 en komt deels door de aanslagen in Parijs. Vergelijken met The New York Times gaat dit keer lastiger. Comscore, een vaak geciteerd bureau om te meten hoe groot websites zijn, heeft in een lijst van november The Guardian niet meegenomen. Wel is de Times sterk gegroeid, naar ruim 68 miljoen maandelijkse bezoekers.

Gesponsorde berichten

Hoe dan ook, de inkomsten uit online advertenties blijken tegen te vallen. De Britse krant hoopt dit op te lossen door meer met sponsored content te doen. Dit zijn advertenties in artikelvorm die worden gesponsord door een groot bedrijf, bijvoorbeeld Unilever. Iets wat steeds meer grote uitgevers doen.

Daarnaast moeten de lezers meer geld gaan opleveren, een verdubbeling van 30 naar 60 miljoen pond. Je kunt al lid worden bij The Guardian en deze lidmaatschappen moeten een centrale plek gaan krijgen. De krant benadrukt dat dit geen betaalmuur wordt, maar een manier om lezers meer betrokken te houden.

Het verwachte verlies is voor The Guardian overigens relatief. Het moederbedrijf van de krant, de Guardian Media Group, heeft een fonds achter de hand waar 735 miljoen pond in zit. Dat fonds heet The Scott Trust en werd in 1936 opgericht om de toekomst van de Britse krant te garanderen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl