Al-Jazeera America stopt ermee

Het logo van de Arabische nieuwszender AFP

Al-Jazeera America houdt er na 2,5 jaar mee op. De Arabische nieuwsorganisatie Al-Jazeera haalt de Amerikaanse zender op 30 april uit de lucht. 

Dat de zender stopt heeft volgens de ceo niets te maken met de kwaliteit en de inzet van het personeel, maar met de "economische uitdagingen in de Amerikaanse mediamarkt". Het marktmodel is "simpelweg niet houdbaar". 

De zender werd in 2013 gelanceerd ter vervanging van Al-Jazeera English. De Amerikaanse zender was sindsdien via de kabel te ontvangen in meer dan 45 miljoen Amerikaanse huishoudens.

Bedrijfscultuur

Al-Jazeera America ging de strijd aan met drie andere 24-uurs nieuwszenders: CNN, MSNBC en Fox News, en beloofde serieuze, diepgaande journalistiek te brengen. De zender sleepte enkele prijzen in de wacht, maar trok niet veel kijkers.  

Ook werd de zender getroffen door beschuldigingen van antisemitisme en seksisme. Ruim een half jaar geleden werd de ceo vervangen na klachten over de bedrijfscultuur. Twee oud-werknemers klaagden het bedrijf aan.

Digitalisering

De opheffing van de Amerikaanse zender valt samen met het besluit van de overkoepelende nieuwsorganisatie uit Qatar om meer in te zetten op digitalisering, waarmee ook de Amerikaanse markt kan worden bediend.