De winnaressen van ‘K3 zoekt K3’: Marthe de Pilleceyn, Hanne Verbruggen en Klaasje Meijer
NOS Nieuws

'K3 moet geen reclame meer maken voor koek en chips'

Verleid kinderen niet langer tot ongezond eten. Dat staat in een oproep van consumenten- en gezondheidsorganisaties, kinderartsen en wetenschappers. Ze hebben zich verenigd in de Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding. De alliantie heeft K3 een kaart gestuurd met het verzoek om het over een andere boeg te gooien en te stoppen met het maken van reclame voor ongezonde producten.

Afbeeldingen van de populaire groep staan op verpakkingen van koekjes, chips, ijs en snoep, allemaal producten met veel zout, suiker of vet.

Nu er een nieuwe K3 is, moeten alle producten waarop de oude K3 staat worden vervangen. Bart Combée, directeur van de Consumentenbond en lid van de Alliantie: "Dat is een goed moment voor de nieuwe K3 om te bepalen of ze hun talent en populariteit willen inzetten om iets nuttigs te doen, of om snoep en koek aan te prijzen."

300.000 kinderen zijn te zwaar

Een op de 7 kinderen onder 13 jaar is te zwaar, dat zijn ruim 300.000 kinderen. Door de reclames ontwikkelen de kinderen volgens de critici een voorkeur voor koekjes, frisdrank en snoep. Dat leidt tot overgewicht en daardoor kunnen weer gewrichtsproblemen, psychische problemen, hart- en vaatziekten en kanker ontstaan, waarschuwen artsen.

Kindermarketing werkt. Uit onderzoek blijkt dat kinderen vanaf 18 maanden merken kunnen herkennen. Vanaf drie jaar ontwikkelen ze ook een bepaalde voorkeur. Combée: "Ouders proberen hun kinderen gezond te laten eten, maar worden daarbij door dit soort producten in de weg gezeten."

De Alliantie richt zich niet alleen op K3, de campagne is veel breder. "Het gaat ook om tekenfilmfiguren als Spongebob en Dora," zegt Combée: "Die zijn voor kinderen vaak een rolmodel, ze hechten daar waarde aan. En we spreken ook de regelgever aan; we vinden dat de regels voor reclames veel strenger moeten worden."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl