NOS Nieuws

We gaan vaker 'dineren' bij de discounter

  • Jeroen Schutijser

    Verslaggever economie

  • Jeroen Schutijser

    Verslaggever economie

De Nederlandse consument houdt van aanbiedingen en koopjes. Dat bewijst het succes van discounters als Lidl, Action, Primark en Kruidvat. Nu ontdekken we ook discount-achtige restaurants als Happy Italy, Live Cooking, Vandaag en diverse wokformules. Bij zulke ketens kun je voor weinig geld een smakelijke pizza, pasta of salade bestellen.

"Driekwart van de 57 miljard euro die we vorig jaar uitgaven aan eten en drinken, deden we in het midden van de markt", zegt directeur Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). "Bij Van der Valk, of die duizenden 'gewone' restaurants waarover we struikelen in dorpen en steden, waar tante Truus uit eten gaat met de familie als ze 80 jaar wordt. Maar dat gaat de komende tien jaar drastisch veranderen."

Grievink verwacht dat consumenten steeds vaker het veilige midden verlaten en kiezen voor een duur toprestaurant aan de ene kant en een goedkope discount-achtige eetgelegenheid aan de andere kant. "Waar mensen echt het gevoel hebben: zo, ben ik hier even voordelig uit. En het smaakt nog ook."

De consument draagt het begrip 'horeca' ten grave.

Jan-Willem Grievink, FoodService Instituut Nederland

Volgens Grievink komt die trend overgewaaid uit de Verenigde Staten en Engeland. "En geloof het of niet: soms staan er gewoon rijen wachtenden voor de deur, zoals bij Happy Italy in Tilburg."

Uit cijfers van het FSIN blijkt duidelijk dat de economische crisis voorbij is. We gaven vorig jaar zo'n 640 miljoen euro meer uit aan eten buiten de deur dan in 2014. Overigens deden we dat niet alleen in de horeca, steeds vaker ook in supermarkten en speciaalzaken.

'Volstrekt achterhaald'

"Je kunt best stellen dat de consument het begrip 'horeca' ten grave draagt", zegt Grievink. "Ho-re-ca staat immers voor hotel, restaurant en café. Deze strikte indeling is natuurlijk volstrekt achterhaald. De grenzen tussen oude kanalen verdwijnen."

Grievink zegt dat eten in de lobby van een hotel, bij een bouwmarkt of in een trendy hamburgerzaak nu heel gewoon is. "Of we bestellen iets bij Thuisbezorgd.nl. Traditionele horeca-gelegenheden die niet meebewegen met deze consument, zijn sneller uit dan in hun ergste nachtmerries. Vooral ook doordat sociale media dit gedrag versnellen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl