Prijs voor misleidende cranberries van Albert Heijn

Medewerkers van Foodwatch met de prijs en oorkonde ANP

Een twijfelachtige eer voor Albert Heijn: met zijn zoete cranberries heeft de supermarktketen het Gouden Windei 2015 gewonnen.

De prijs is een initiatief van voedselorganisatie Foodwatch, die daarmee naar eigen zeggen hoopt de "grootschalige misleiding in de supermarkt zichtbaar te maken voor het grote publiek".

Albert Heijn prijst de cranberries aan als 'superfood', wat suggereert dat de besjes gezond zijn. Maar dat zijn ze niet, aldus Foodwatch. Het superfood bestaat voor 68 procent uit toegevoegde ananassiroop en maar 30 procent bestaat daadwerkelijk uit cranberries.

Albert Heijn was vanavond niet bereikbaar voor commentaar. Volgens Foodwatch heeft de super beloofd om de receptuur van de cranberries aan te passen. De snack moet straks voor 60 procent uit cranberries bestaan en zal biologisch worden.

Suikers ongeliefd

In totaal brachten 13.000 consumenten een stem uit voor de prijs. Vooral de hoeveelheid suiker in producten blijkt een grote ergernis te zijn.

Zo eindigde de 'Liga melk-aardbei' op de tweede plek. Deze koeken bestaan voor 0,03 procent uit aardbeipoeder en een veelvoud daarvan aan suiker. De derde plaats was voor de light pindakaas van supermarkt Plus. Die is weliswaar minder vet, maar bevat 4,5 keer zoveel suiker als de normale variant.

Het is de vijfde keer dat Foodwatch een Gouden Windei uitreikt. Eerdere winnaars waren onder andere het kinderdrankje Capri-Sun Multivitamin en een witbrood van Blue Band.