NOS Nieuws

'Het Oog is 40 jaar elke avond anders en toch weer hetzelfde'

  • Uit besproken boek
    Hans Hogendoorn (De Stem) en Han Mulder (presentator eerste uitzending)
  • Uit besproken boek
    Max van Weezel en Eva Jinek
  • Uit besproken boek
    Ria Bremer en Wilfried de Jong
  • Uit besproken boek
    Lucella Carasso en Berend Boudewijn
  • Uit besproken boek
    Henk van Hoorn en John Jansen van Galen

Buiten is het zoveel graden, binnen zit John Jansen van Galen. Of Lucella Carasso. Koos Postema of Ria Bremer. Al veertig jaar is Met het Oog op Morgen een vaste waarde op de Nederlandse radio. In het boek Was ich noch zu sagen hätte komen daarom veertig presentatoren aan het woord over hun tijd bij het radioprogramma, aangevuld met portretten door fotograaf en oud-presentator Sacha de Boer.

"Ik vergelijk Het Oog weleens met een goede vriend of vriendin", zegt presentator Chris Kijne. "Iemand die ´s avonds langskomt en zegt: ga even zitten, schenk nog wat in, als je naar bed wilt, ook goed, kom ik op de rand zitten en praat je even bij over wat er interessant, opvallend, gevaarlijk, mooi of lelijk is in de wereld van vandaag."

Als Het Oog een dier was, zou het een olifant zijn. IJzersterk geheugen, niet agressief, extreem imponerend en direct in het oog springend in het landschap.

Joris Luyendijk

De presentator in de studio ervaart die sfeer ook. Zo laat op de avond is de jachtige drukte op de redactie voorbij en is het licht gedimd. "Je zit in een cocon", meent Jan Tromp. "Je bent prettig op jezelf, je papieren liggen geordend voor je op tafel, een lijstje met fijne, slome liedjes ligt daarnaast, het is jij en je microfoon."

'Het Oog wordt in bed beluisterd, dat maakt het intiem'

"De Oog-presentator is nimmer gehaast, en de stem is nooit hoog en hysterisch", stelt Jeroen Pauw. "Nee, de Oog-presentator spreekt slepend langzaam, er wordt zelfs de suggestie van bedachtzaamheid gewekt."

Gasten werden afgebeld, het bandje dat stond op te bouwen, kon weer inpakken. Mijn opening flikkerde ik weg. Met niets gingen we de uitzending in.

Wilfried de Jong over de aanslagen in Parijs

Toch waren er ook momenten dat wereldnieuws tijdens het programma kwam opzetten. Paus Johannes Paulus II stierf anderhalf uur voor de uitzending. In 1989 werd live gevolgd hoe het Plein van de Hemelse Vrede werd schoongeveegd. Twee maanden geleden kwamen de eerste vage berichten over de aanslagen in Parijs tussen 22.00 en 23.00 uur binnen.

"Wat er precies gaande was wisten we niet; wel werd duidelijk dat zich zo’n 500 kilometer verderop een ramp voltrok", herinnert Wilfried de Jong zich. "Gasten werden afgebeld, het bandje dat in de studio stond op te bouwen, kon de boel weer inpakken. Mijn opening flikkerde ik weg. Met niets gingen we de uitzending in."

Achteraf barstte hij bijna in tranen uit van woede en verdriet, maar was hij tevreden over drie uur radio maken op het scherpst van de snede. "Op zulke momenten, als er nog geen tv-beelden zijn, is er geen beter medium voor nieuws dan radio."

Clairy Polak meent dat hetzelfde geldt voor de reguliere uitzendingen. "Bij televisie zit het beeld de fantasie vaak in de weg. Bijzonder aan Het Oog is dat iedere presentator de gelegenheid krijgt een eigen sfeer te scheppen, een eigen kleur te geven aan het format van het muziekje en praatje."

Verschillende karakters en verschillende stijlen zijn belangrijk, zegt Oog-chef Marion van de Wouw. "Zodat iedere avond net weer anders is. En toch ook hetzelfde."

Hoever de redactie daarin bereid was te gaan, ondervond Aad van den Heuvel, toen hij bij het voetballen zijn kniebanden scheurde en in het ziekenhuis moest blijven. Er werd een ruime kamer voor hem bedongen, zodat er een studio kon worden opgebouwd en hij kon presenteren vanuit zijn bed, in zijn pyjama. "Marga Klompé, minister van Staat, zat gemoedelijk naast mijn bed en ik voelde me geenszins opgelaten."

Voor mij is Het Oog een beetje de Willem Drees van de radio. Onkreukbaar, een tikje sober, gedreven, betrouwbaar en zuinig met woorden.

Frits Spits

Max van Weezel denkt op zijn avond vaak aan de prominenten die elke avond luisteren. "Zoals oud-premier Kok. Maar er zijn ook veel acteurs en cabaretiers die ’s avond laat, op weg naar huis, Radio 1 aanzetten, zoals Claudia de Breij."

Presentator Jan Tromp: "De gedachte dat mijn stem talloos veel mooie, in bed liggende vrouwen bereikte, bevredigde mijn behaagzieke karakter".

Henk van Hoorn kwam zijn luisteraars overdag wel eens tegen. "Ik kreeg opvallend vaak de reactie: ik val altijd lekker met u in slaap. Ik weet nog steeds niet of dat een compliment is."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl