Tech 2016: 'Data in de VS zijn veilig'

IBM-directeur Harry van Dorenmalen / IBM
Geschreven door
Nik Wouters
Verslaggever economie

De NOS-techredactie blikt terug op het afgelopen jaar aan de hand van vijf thema's: startups, big data, online video, mobiele netwerken en privacy. Vandaag Harry van Dorenmalen, topman van computerbedrijf IBM, over big data.

Wie is Harry van Dorenmalen?

Harry van Dorenmalen is sinds 2010 de algemeen directeur van IBM Nederland. Van 2011 tot 2013 was hij voorzitter van branchevereniging ICT Nederland.

Wat is u dit jaar opgevallen in de techwereld?

De snelheid waarmee alles is gegaan. Als ik naar mijn telefoon grijp, dan heb ik daar Spotify, Netflix, Uber, AirBnB op staan. In toenemende mate komen daar gezondheids-apps bij. Het begon met een eenvoudige ski-app en nu met de smartwatches zie je steeds meer toepassingen.

Dit jaar veegde de rechter Safe Harbor van tafel. Wat vindt u daarvan?

De constructie die werd gebruikt, de Safe Harbour-overeenkomst, werkte goed. Data horen daar te staan waar het veilig is en beschermd kan worden, dat gebeurde. Data in Amerika zijn veilig. Ik vind dat de overeenkomst moet worden verlengd en dat er geen barrières moeten zijn om data tussen Amerika en Europa uit te wisselen.

De uitspraak is slecht nieuws voor het midden- en kleinbedijf, dat hierdoor op kosten wordt gejaagd. Toezichthouders moeten zich daarnaast minder richten op de bescherming van alle data. Alleen op de bescherming van zeer persoonlijke data moet strenger toezicht zijn.

In de Safe Harbour-overeenkomst hadden Europa en de VS afgesproken dat Amerikaanse bedrijven Europese gegevens in Amerika mochten opslaan. De rechter veegde dat akkoord van tafel. Er wordt onderhandeld over een nieuwe deal en IBM probeert daarop invloed uit te oefenen.

Een IBM-computer uit 1981, de tijd waarin het bedrijf heel belangrijk was voor de pc-industrie EPA

Jullie kochten The Weather Company, wat zijn de plannen?

We hebben het onderdeel gekocht dat verantwoordelijk is voor alle data. Dit kun je vergelijken met de data van het KNMI. Op basis van de weergegevens kun je de verkoop van winkels voorspellen. We kunnen zelfs al inschatten hoe het humeur van mensen is door Twitter en Facebook af te struinen en hoe dat de winkelstraat raakt.

We hebben veertien jaar geleden onze pc-divisie verkocht. We hebben dat gedaan omdat dat niet de wereld was waar we de marges zouden halen. We doen overnames op het gebied van data zodat we op dat gebied van volop kunnen meespelen.

Wat is The Weather Company?

Het weerbedrijf beheert onder meer tv-kanaal The Weather Channel en de website weather.com. Het bedrijf levert gegevens aan bijvoorbeeld Apple, Facebook en Google. The Weather Company claimt één van de grootste dataverzamelingen ter wereld te hebben. Per dag gaat het om 20 terabyte (20.000 GB) aan data die worden beheerd, allemaal gegevens over het weer van over de hele wereld.

Zelflerende computers struinen dag en nacht naar data.

Harry van Dorenmalen, topman van IBM Nederland

U ziet ook mogelijkheden in de sport. Waar moeten we dan aan denken?

Ik denk bijvoorbeeld aan een elektronisch schaatspak, waarbij je de vitale lichaamsfuncties meet terwijl de schaatsers op de baan is. Dat levert veel data op. Dat kan commercieel interessant zijn, want als je dat bij een schaatser kunt, kun je dat ook bij een brandweerman doen. En zo bijvoorbeeld snel ontdekken als er bij een brandweerman vitale functies uitvallen.

Veel data verzamelen betekent ook een grotere kans op lekken

Daarom moeten de privédata die ons bedrijf verzamelt ook goed worden beschermd. Maar dat geldt niet voor industriële data. Deze data moeten zoveel mogelijk stromen om innovatie mogelijk te maken.

Uberpop stopte dit jaar na een flinke strijd in Nederland, wat denkt u daarvan?

Dat heeft te maken met snelheid waar we het eerder over hadden. Ik denk dat het uiteindelijk wel kan bestaan. De regulering moet ook innoveren. Wij, de industrie, moeten de regelmakers duidelijk maken wat er aan de hand is.

Data in Amerika is veilig.

Harry van Dorenmalen, topman van IBM Nederland

Een IBM-campagne in de VS om vrouwen in de IT-te krijgen kreeg veel kritiek. Wat denkt u ervan?

De campagne zou niet mijn keuze zijn geweest. Daarmee krijg je verkeerde associaties. Het gaat overigens nog altijd niet goed met het aantal vrouwen in de sector. Het ging een aantal jaar beter, maar het stolt. We moeten er meer aan doen.

IBM's hackahairdryer-campagne