NOS NieuwsAangepast

Blik achter de schermen: NOS Jaaroverzicht 2015

• Waldo Kersten / PhotoResult
    De presentatie van het NOS Jaaroverzicht 2015 is opgenomen op de voormalige vliegbasis Soesterberg
  • Waldo Kersten / PhotoResult

Twee verhalen domineerden het nieuws dit jaar: de vluchtelingenstroom naar Europa en tot twee keer toe aanslagen in Parijs. Die onderwerpen spelen vanzelfsprekend een grote rol in het Jaaroverzicht 2015 van de NOS. De nieuwsbeelden staan centraal. De presentaties worden aangevuld met virtuele elementen en voor de uitzending wordt muziek speciaal gecomponeerd.

De onderwerpen worden ingeleid door Rik van de Westelaken: "Opnames maken voor het Jaaroverzicht vind ik als nieuwsmaker altijd heel bijzonder. Even geen grote dagelijkse nieuwsstroom meer, geen voortdurende uitzendingen, maar een pas op de plaats, de studio uit en filmen op een toepasselijke plek. Dit jaar hebben we de presentatieteksten opgenomen op de voormalige vliegbasis Soesterberg."

"Dat lijkt makkelijker dan het is. De weersomstandigheden moeten goed zijn en het moet stil zijn, zodat we niet steeds de opnames moeten stoppen omdat er vliegtuigen overkomen of omdat ambulances en politiewagens uitrukken."

Grafische elementen

"De cameravoering moet precies kloppen met de grafische elementen die ontwerper Maurits Engelen later wilde toevoegen, zoals landkaarten, metershoge kranen of een gigantische scheur in de aarde. Over elk shot is van tevoren nagedacht."

"Om die animaties er mooi uit te laten zien, moest ik in sommige fragmenten frame voor frame (25 per seconde) digitaal worden uitgeknipt. Een probleem daarbij zijn mijn wapperende haren en bewegende armen en handen. Dus speciaal voor de opnames zit mijn haar strak achterover gekamd en houd ik mijn handen zo veel mogelijk stil."

De muziek voor het Jaaroverzicht is net als de afgelopen jaren gemaakt door Jorrit Kleijnen en Alexander Reumers van Paraphrase. Zij werkten in nauw contact met de redacteuren, zodat de muziek in sfeer en timing perfect past bij de beelden.

Het NOS Jaaroverzicht 2015 is dinsdagavond om 20.30 uur te zien op NPO 1. Klik hier voor de livestream