NOS NieuwsAangepast

SKO levert volgend jaar ook online kijkcijfers

Het wordt vanaf volgend jaar mogelijk om de kijkcijfers van online programma's te meten. Stichting Kijkonderzoek (SKO) gaat als eerste in de wereld het online bereik van programma's en het kijkgedrag leveren.

Dat wordt gedaan door twee soorten data te meten. Het aantal keer dat een programma wordt afgespeeld wordt gecombineerd met de gegevens van een online kijkerspanel. "Dankzij het panel kunnen we zien wie er heeft gekeken, en dat is nieuw. Voor televisie bestaat dat al heel lang, maar voor online niet", zegt Bas de Vos, directeur van SKO.

Jonge kijkers

Het wordt mogelijk voor programma's om het totale aantal kijkers te meten. "We kunnen dan zien wat het online kijkgedrag toevoegt aan het kijkgedrag op televisie." Het is voor het eerst dat die combinatie van data wordt toegepast om online kijkcijfers te produceren.

Over de afgelopen maanden heeft SKO al online kijkcijfers. "De verwachtingen die er zijn over online kijkgedrag worden daarmee bevestigd. Er wordt meer online gekeken door jonge doelgroepen. Ook kijken zij vaker op mobiel."

Voorlopig worden de online kijkcijfers gemeten van programma's van de NPO, RTL Nederland en SBS Broadcasting. Later volgend jaar worden ook online reclamevideo's gemeten.

Bescheiden

"Het aandeel online is nog heel bescheiden als je het vergelijkt met reguliere televisie", zegt Bas de Vos van SKO. "Bij online is dat 1,5 procent en bij de jongere doelgroep is dat al 4 tot 5 procent." Volgens de Vos zijn ze net op tijd met het meten van de online programma's. Zodat ze de stijging de komende jaren in beeld kunnen brengen.

'We zijn net op tijd'

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl