James Morrison zet Serious Request-dj's aan de sapjes
In Heerlen zijn Domien Verschuuren, Giel Beelen en Paul Rabbering door zanger James Morrison en zangeres Ilse DeLange opgesloten in het Glazen Huis. Hiermee is het startsein gegeven voor de jaarlijkse benefietactie Serious Request van NPO 3FM. Volgende week donderdag, op Kerstavond, wordt de actie afgesloten en mogen de dj's het Glazen Huis weer uit.
Vlak voordat het trio werd opgesloten kregen ze nog een laatste avondmaal voorgeschoteld. Ze konden nog even genieten van vast voedsel, want de komende dagen staan ze op een dieet van smoothies en sappen.
Nadat Morrison en De Lange samen hadden opgetreden begeleidden ze de dj's het huis in. Daar boden ze ook meteen een veilingitem aan: een door Ilse de Lange en James Morrison gesigneerde gitaar. Hierna verlieten de twee het huis en draaiden ze de deur op slot.
NOS op 3 proefde de sfeer alvast op straat in Heerlen en maakte daar een filmpje van.
De drie dj's zetten zich dit jaar in voor kinderen in oorlogs- en conflictgebieden, zoals in Syrië, Zuid-Sudan, de Centraal-Afrikaanse Republiek en de Democratische Republiek Congo. Volgens NPO 3FM en het Rode Kruis kunnen rond de 50 miljoen kinderen niet naar school als gevolg van een conflict.
Het drietal krijgt de komende dagen niets te eten en moet het dus vooral hebben van energierijke sapjes en smoothies. Serious Request kan de hele week live gevolgd worden via NPO 3FM, via een livestream op de site en via NPO 3.
Op verschillende manieren zamelen de dj's geld in. Zo kunnen luisteraars geld doneren, bieden op unieke of ludieke veilingitems en voor minimaal 10 euro een nummer aanvragen bij de dj's. Daarnaast worden er de laatste jaren steeds meer acties georganiseerd door verenigingen, scholen en bedrijven.
NPO 3FM heeft dit jaar een aantal veranderingen doorgevoerd. Zenderbaas Wilbert Mutsaers liet in een interview met Nieuwe Revu weten niet tevreden te zijn met het 'loopje' van de dj's, wanneer ze het Glazen Huis verlaten. "Ongewild is dat uitgelopen op een soort heldenverering en dat willen we niet uitstralen", zei hij.
Daarnaast wordt er dit jaar meer aandacht besteed aan de inhoud. "We willen de luisteraar wat meegeven over de wereld, maar het moet niet te hoogdravend worden zodat je te veel mensen verliest", zei Mutsaers.
Vorig jaar werd er 11,8 miljoen euro opgehaald. Voor het eerst werd er minder geld opgehaald dan het jaar ervoor. Het record staat op de editie van 2013 in Leeuwarden: toen doneerden de luisteraars 13,8 miljoen euro.
Afgelopen zomer zei Mutsaers al dat het bij Serious Request niet om records draait. "We willen niet alleen geld ophalen, maar ook aandacht vragen. Dat is vorig jaar beter gelukt dan ooit en dat is heel positief."
Serious Request werd in 2004 voor het eerst georganiseerd, toen stond het Glazen Huis in Utrecht. Na drie edities in de Domstad staat het Glazen Huis sinds 2007 elk jaar in een andere stad.