Rabobank waarschuwt voor phishing via sms
De Rabobank waarschuwt voor phishing via sms. De bank zegt de afgelopen dagen tientallen meldingen binnen te hebben gekregen van mensen die per sms zijn gevraagd om gegevens door te sturen.
De Rabobank zegt dat het werkelijke aantal gestuurde sms'jes waarschijnlijk veel hoger ligt. "Wij denken dat ze momenteel in bulk worden verstuurd. Dat zouden er honderden, maar ook duizenden kunnen zijn."
Voorbeelden
Op de website van de Rabobank staan voorbeelden van sms'jes. Daarin worden mensen verzocht om een nieuwe betaalpas aan te vragen, omdat hun huidige binnenkort afloopt. Hierbij worden ze doorverwezen naar een webpagina, waar ze hun bankrekening, huidige pincode en een nieuwe pincode moeten invoeren.
De bank adviseert mensen om de sms'jes te negeren en ook om vooral niet op de website gegevens in te vullen. De Rabobank benadrukt dat de bank nooit op deze manier klanten zal benaderen.
Phishing, waarbij criminelen in feite 'vissen' naar informatie, komt al veel langer voor. Criminelen sturen al jaren uit naam van banken, maar ook namens andere bedrijven e-mails om op die manier gegevens te stelen.
Relatief nieuw
De Fraudehelpdesk zegt dat het versturen van phishing via sms'jes "relatief nieuw" is. De website, die meldingen van fraude monitort, kon de stijging van Rabobank niet direct reproduceren. "Maar dat dit soort sms'jes worden verstuurd is wel opvallend, dit gebeurt vooral via e-mail."
ING laat weten geen stijging in phishing via sms te zien. "We krijgen wel meldingen van sms-phishing binnen, maar zien niet zoals de Rabobank daarin een opvallende stijging. ABN Amro heeft geen meldingen van phishing via sms ontvangen.