Caissières Albert Heijn gaan op ouderen letten
Albert Heijn gaat in Den Haag de gezondheid van ouderen in de gaten houden. Caissières van twee AH-winkels gaan speciaal letten op het welzijn van hun klanten op leeftijd.
Als de AH-medewerkers merken dat een oudere bijvoorbeeld vergeetachtig is of zichzelf verwaarloost, vragen ze of er behoefte is aan een praatje in de winkel met een vrijwilliger van een zorgorganisatie. En die verwijzen hen waar nodig door naar bijvoorbeeld de huisarts of welzijnsorganisaties.
"Het initiatief ontstond nadat medewerkers een oudere meneer niet meer zagen komen in de winkel", zegt Els van Dijk van Albert Heijn. "Toen ze later contact opnamen met een zorginstelling bleek dat de man was overleden."
Caissières hebben goed contact met de ouderen.
Het project maakt deel uit van een aantal zorgvernieuwingen van de stad Den Haag. Voor het project SuperZorg werkt zorgorganisatie Royaal Zorg samen WoonZorg Haaglanden en met Albert Heijnwinkels in de wijken Loosduinen en Escamp, waar relatief veel ouderen wonen.
"Caissières in deze twee winkels hebben goed contact met de ouderen omdat ze elke dag komen. Ze hebben een goede signalerende functie. WoonZorg Haaglanden gaat de winkelmedewerkers trainen waar ze op moeten letten. Het gaat daarbij om kleine dingen", benadrukt Van Dijk.
Buurtwinkel
Volgens de supermarktketen borduurt het plan voort op de ouderwetse buurtwinkel waar klanten hun verhaal kwijt konden. Tegelijk is het volgens Van Dijk een voorbeeld van de eigentijdse maatschappelijke betrokkenheid van ondernemers in de participatiesamenleving.