Amsterdam wil milieuzone voor scooters
Amsterdam krijgt een milieuzone voor scooters, als het aan wethouder Choho van Duurzaamheid en Openbare Ruimte ligt. Vanaf 2018 zouden scooters van voor 2011 niet meer de binnenstad in mogen. Choho stuurt binnenkort een voorstel daartoe naar de gemeenteraad.
Choho maakte zijn plan bekend bij het actualiteitenprogramma EenVandaag. Hij zegt dat het hem niet gaat om een algemeen verbod op scooters, maar om een schonere lucht. Volgens hem rijden er in Amsterdam zo'n 15.000 oudere scooters rond die zwaar vervuilend zijn.
De grens van de milieuzone wordt de ringweg A10. Dat betekent dat ook wijken als de Watergraafsmeer en Amsterdam-Zuid straks verboden terrein zijn voor oude scooters. Choho denkt nog na over subsidies voor mensen die overwegen om hun oude scooter te vervangen door een elektrische.
'Scootertje pesten'
Branchevereniging Bovag reageert bij EenVandaag sceptisch op het Amsterdamse plan. Woordvoerder Paul de Waal zegt dat het plan lijkt op "scootertje pesten". De Waal is het verder oneens met de leeftijdsgrens die aan scooters wordt gesteld. Die had wat hem betreft op bouwjaar 2005 moeten liggen.
Alle grote steden in Nederland hebben milieuzones. Die zijn bedoeld om oudere dieselauto's en bestel- en vrachtwagens uit binnensteden te weren. Een milieuzone voor scooters bestaat nu nog nergens, al denken Utrecht en Rotterdam er ook over om vervuilende scooters te weren.