De fraude bij Volkswagen kwam door het handelen van enkele individuen.
NOS Nieuws

Volkswagen: dieselfraude werk van individuen

Volkswagen legt de schuld voor de fraude met uitstootgegevens bij individuele werknemers, die zonder dat ze goed werden gecontroleerd, hun gang konden gaan. Tot nu toe zijn negen managers geschorst. Het concern sluit niet uit dat er nog meer maatregelen volgen, zo is bekendgemaakt op een persconferentie in Wolfsburg.

De Duitse autobouwer erkent dat er in de VS heel bewust is gefraudeerd. In 2005 begon Volkswagen in Amerika een campagne om dieselauto's aan de man te brengen. Maar het bedrijf slaagde er niet in om de veelbesproken motor EA 189 te laten voldoen aan de uitstooteisen voor stikstofoxide. Daarom werd besloten tot het inbouwen van speciale software, de zogenoemde sjoemelsoftware, om de tests te omzeilen. Wie dat besluit heeft genomen, is nog onduidelijk.

Schadelijk

Het concern moest afgelopen september toegeven dat er is gerommeld met de uitstootgegevens van stikstofoxide (NOx). Het bleek uiteindelijk te gaan om 11 miljoen auto's die meer schadelijke stoffen uitstoten dan volgens de laboratoriumtests zou moeten.

Later erkende Volkswagen dat ook de CO2-uitstoot bij enkele tienduizenden auto's niet in orde is.

"Tekortkomingen in onze werkprocessen hebben individuen de mogelijkheid gegeven om te frauderen", schrijft het concern in een persbericht. Om dat in de toekomst te voorkomen wil het concern veel meer controlemomenten inbouwen bij de ontwikkeling van nieuwe motoren.

Verantwoordelijken

Het onderzoek naar de fraude is uitgevoerd door 450 mensen van binnen en buiten het bedrijf. Dat heeft volgens het concern een hoeveelheid data opgeleverd ter grootte van 50 miljoen boeken. Maar dat betreft alleen de technische onderzoeken. Wie uiteindelijk opdracht heeft gegeven tot de fraude blijft nog onduidelijk. Het Amerikaanse advocatenkantoor Jones Day doet daar nog onderzoek naar in opdracht van Volkswagen. Naar verwachting komt het kantoor volgend jaar met zijn bevindingen.

Steekproefsgewijs

Volkswagen wil in de toekomst dat de tests op uitstoot van schadelijke stoffen door een onafhankelijke instantie worden gecontroleerd. Ook wil het bedrijf steekproefsgewijs tests gaan doen op de weg. In de praktijk stoot een auto doorgaans meer schadelijke stoffen uit dan in een laboratorium.

In Nederland zijn 160.000 auto's van het concern uitgerust met de sjoemelsoftware. In januari start de herstelactie. Eerst zijn de 2.0 TDI-diesels aan de beurt. In het tweede kwartaal kunnen de 1.2 TDI’s terug naar de dealer. En in het derde kwartaal de 1.6 TDI's aan de beurt. Vooralsnog is het in Nederland niet verplicht om de auto te laten herstellen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl