NOS Nieuws

Sinterklaas blijft de Kerstman ruim voor

Sinterklaas heeft de 'aanval' van de Kerstman ook dit jaar afgeslagen. Van alle Nederlanders die cadeaus kopen voor de feestdagen, doet volgens Thuiswinkel.org 71 procent dat voor 5 december, terwijl 66 procent dat doet voor onder de kerstboom.

Daarbij is Sinterklaas opvallend stabiel in zijn uitgaven. Hoeveel hij precies heeft besteed is nog niet opgeteld, maar Detailhandel Nederland verwacht dat dit ongeveer evenveel zal zijn als vorig jaar.

Ook het gemiddeld cadeaubedrag dat wordt besteed bij het trekken van lootjes blijft volgens lootjestrekken.nl vrijwel gelijk: 18,05 euro, een fractie minder dan de 18,20 euro vorig jaar.

De speelgoedwinkels beleven als vanouds de drukste dagen van het jaar en veel klanten zijn daar alles behalve zuinig. "Sinterklaas kijkt dit jaar niet echt op de centen", zegt Ilko Beumer, bedrijfsleider van een speelgoedwinkel.

De kinderen zien het op YouTube dan dan willen ze het zelf ook hebben.

Ilko Beumer, bedrijfsleider in een speelgoedwinkel

Ouders geven kennelijk toe aan de bepaald niet bescheiden wensen van hun kinderen. Hoog op de verlanglijstjes staan elektronische spullen, zoals drones en ander op afstand bestuurbaar speelgoed. "De kinderen zien het op YouTube dan dan willen ze het zelf ook hebben."

Veel gevraagd zijn speelgoedartikelen die voortkomen uit de populaire kinderfilms Minions en Frozen. Beumer: "Dan zie je een hele marketingmachine op gang komen van spullen die ze uit gaan brengen. Zoals een Starwars-monopolyspel en een handschoen waarmee je sneeuw schiet."

Alle hypes en elektronica kunnen het traditioneel populaire speelgoed ook dit jaar niet verdringen: Lego en Duplo gingen weer grif over de toonbank, net als bordspelen.

Sinterklaas koopt meer dan de Kerstman

Het aantal hulpsinterklazen dat online winkelde, steeg dit jaar verder. Vorig jaar werd in de vijf weken voor Sinterklaas voor 811 miljoen euro in webwinkels gekocht, dit jaar komt dat naar verwachting uit op 933 miljoen euro, een stijging van 15 procent.

Zo'n 65 procent van de consumenten koopt sinterklaascadeaus zowel online als in fysieke winkels, maar slechts 4 procent koopt uitsluitend in webwinkels.

Vergrijzing

Overigens verwachten onlinewinkeliers dat Sinterklaas de komende jaren meer concurrentie van de Kerstman krijgt. Twee op de drie webwinkels voorzien een verschuiving van pakjes op 5 december naar cadeaus onder de kerstboom.

Mogelijk komt het kinderfeest ook onder druk te staan door de vergrijzing, zeggen onderzoekers van ING. Volgens de onderzoekers worden in meer dan een op de drie huishoudens dit jaar geen Sinterklaascadeautjes uitgepakt.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl