Drukte in een trein op Amsterdam CS na een wisselstoring
NOS Nieuws

Meer treinuitval door sein- en wisselstoringen

Er zijn vorig jaar bijna 50 procent meer treinen uitgevallen door storingen van bijvoorbeeld seinen en wissels dan in 2013. Dat blijkt uit cijfers van de NS die aan Treinreiziger.nl zijn verstrekt. Vorig jaar vielen 32.899 treinen uit.

Oorzaak zijn andere veiligheidsmaatregelen bij storingen. Die nieuwe werkwijze is ingevoerd na de treinbotsing in Amsterdam in het voorjaar van 2012.

In het verleden werden storingen zo snel mogelijk verholpen. Intussen stond alles helemaal stil, zegt Hildebrand van Kuyereren van de reizigerssite. "Tegenwoordig wordt 's nachts gerepareerd. Tot die tijd blijft het spoor zo veel mogelijk in bedrijf, maar dat betekent dat langere tijd veel treinen uitvallen."

Schakelkast

Dat treinen bij storingen overdag beperkt blijven rijden, gaat volgens Van Kuyeren niet ten koste van de veiligheid. "Alles wordt zo veel mogelijk vastgezet en er rijden niet meer treinen dan mogelijk is."

Eén storing kan soms tientallen uitgevallen treinen tot gevolg hebben. In 2014 waren er een flink aantal grote storingen. In maart van dat jaar sloeg de bliksem in bij een schakelkast voor het spoor bij Santpoort waardoor 961 treinen uitvielen. Door een wisselstoring en een ontspoorde trein in Hilversum in januari vielen 887 treinen uit.

Rond de grootste stations werden de meeste treinen 'opgeheven'. Het traject tussen Gouda en Rotterdam is koploper, daar vielen 2501 van de in totaal 85.974 treinen in 2014 uit.

"Geen precies beeld"

Als naar alle mogelijke oorzaken wordt gekeken zijn er in 2014 juist minder treinen uitgevallen. Prorail zegt in een reactie tegen Treinreiziger.nl dat in 2014 36 procent van de uitval is veroorzaakt door de infrastructuur. Ruim de helft van de uitval wordt veroorzaakt door andere factoren, zoals aanrijdingen met auto's en personen en koperdiefstal.

NS benadrukt dat de cijfers geen precies beeld geven, maar slechts gebruikt kunnen worden als indicatie. De cijfers worden namelijk bijgehouden door treindienstleiders, die tijdens storingen heel druk zijn met het oplossen van de stremming en pas later gaan kijken wat de oorzaak was.

Onderhoud

Volgens Treinreizigers.nl valt uit de cijfers niet af te leiden dat er vaker storingen zijn wegens achterstallig onderhoud. Staatssecretaris Dijksma liet vorige week weten dat spoorbeheerder ProRail geld bestemd voor onderhoud en vervanging van de infrastructuur op de plank laat liggen. Van Kuyeren: "De cijfers over uitgevallen treinen zeggen niets over de staat van het spoor."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl