NOS Nieuws

Verscherpt toezicht op NS en ProRail opgeheven

De NS en ProRail staan niet langer onder verscherpt toezicht. Sinds 2012 hield de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de twee organisaties extra in de gaten na een botsing van twee passagierstreinen in Amsterdam. Bij dat ongeluk viel één dode en raakten bijna 200 mensen gewond.

Volgens onderzoekers was in de dienstregeling te weinig speling gepland voor de passage van twee elkaar tegemoetkomende treinen en merkte niemand op dat een trein door een rood sein reed. De Inspectie eiste maatregelen om de risico's te verkleinen.

Veiligheid verbeterd

Staatssecretaris Dijksma schrijft nu aan de Tweede Kamer dat de Inspectie allerlei verbeteringen bij de NS en ProRail constateert. Volgens de Inspectie is de 'veiligheidscultuur' verbeterd en is de dienstregeling zo aangepast dat treinen minder vaak een rood sein tegenkomen.

Dijksma is blij met de bevindingen van de Inspectie, maar benadrukt dat ze de voortgang van de verbeteringen bij de twee organisaties nauwgezet blijft volgen.

Tilburg

Dijksma en de ILT hebben ook de resultaten bekendgemaakt van een onderzoek naar een treinongeluk in Tilburg eerder dit jaar. In april botsten een NS-passagierstrein en een goederentrein van DB Schenker op elkaar; daarbij vielen acht lichtgewonden.

Volgens de Inspectie is het ongeluk in Tilburg vooral veroorzaakt doordat de reizigerstrein door rood reed. De machinist verwachtte geen rood, omdat dit sein vrijwel altijd groen is. Ook was de goederentrein op een te kort spoor opgesteld. De Inspectie vindt dat NS Reizigers, ProRail en DB Schenker alle drie fouten hebben gemaakt.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl