Biertje?
NOS Nieuws

Wie kent deze reclames nog?

"Ik heb nog zo gezegd: geen bommetje!" en "Biertje!" zijn gevleugelde uitspraken in commercials, die vanavond kans maken op de Ster Gouden Loeki. Dat is de prijs voor de leukste commercial van de afgelopen 50 jaar. Maar weten we na al die jaren nog voor welke bedrijven deze reclames zijn gemaakt?

Volgens Wilbert Schreurs, schrijver van het boek Geschiedenis van de reclame in Nederland, kan humor helpen om reclames sympathiek te maken maar zijn we de boodschap vaak al snel vergeten: "Denk aan de paarse krokodil, of de spotjes van 'Even Apeldoorn Bellen'. Iedereen kent de paarse krokodil, maar het bedrijf zijn we vergeten. En beseffen we dat we bij 'Even Apeldoorn Bellen' verzekeringen moeten aanschaffen?"

Volgens Schreurs maakt humor reclames wel wat luchtiger: "Reclame is vrij onsympathiek. Het is opdringerig en brutaal. Humor kan dat verzachten want het werkt ontwapenend. Maar het moet natuurlijk wel functionele humor zijn. Bedrijven moeten immers verkopen."

Er zijn verschillende voorbeelden van reclames waarbij de gimmick langer bleef hangen dan het merk. Hieronder voorbeelden van slogans, swipe naar links om te kijken of je het goede merk hebt onthouden.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl