NOS Nieuws

Jarige Ster kiest beste reclame aller tijden

  • STER
    Bommetje - Melkunie
  • STER
    Pitamientjes - Calvé
  • STER
    Met de Fiat Panda lach je iedereen uit - Fiat
  • STER
    De zwaan - KLM
  • STER
    Even Apeldoorn bellen, klok - Centraal Beheer
  • STER
    Olifant - Rolo

Wordt het dat jongetje - Petje Pitamientje - over de pindakaas van Calvé, of de koe 'Bommetje' van Melkunie? Of misschien de zwanen van de KLM of de olifant van Rolo? De Ster bestaat 50 jaar en reikt vanavond de Gouden Loeki Aller Tijden uit. Voor de meest memorabele en populairste tv-commercial sinds 1965.

Een onafhankelijk publiekspanel van onderzoeksbureau GfK selecteerde 50 tv-reclames. Een vakjury koos de short-list met 12 kanshebbers. De eindstem is voor het publiek. "Deze 12 staan gegrift in ons collectieve geheugen en zijn bepalend voor een tijdperk", zegt juryvoorzitter Barbera Wolfensberger. "Het zijn pareltjes die de tand des tijds glansrijk hebben doorstaan."

"De kunst is dat mensen het filmpje kunnen blijven zien", zegt reclamemaker Hans van Rijs. Hij regisseerde de genomineerde commercials Petje Pietamientje (Calvé) en Bommetje (Melkunie). "Tien, twintig keer achter elkaar, een jaar lang kan het filmpje voorbijkomen en de mensen vinden hem nog steeds leuk. Dat is een goede reclamefilm."

De oudste kanshebber is de autoreclame 'Met de Fiat Panda lach je iedereen uit', uit 1983. De nieuwste komt uit 2012, 'Lekker lang bellen' van Telfort. Heineken en Calvé zijn met twee spotjes het best vertegenwoordigd. Van Rijs: "Ik geloof dat als je commercials maakt die een hoge ‘entertainingfactor’ hebben, dat mensen daardoor blijven kijken."

Een woordvoerder van de Ster noemt het niet verrassend dat het merendeel van de filmpjes van na 1995 komt. "De Nederlandse reclame werd groot in de jaren 80 en 90. Reclames van King Corn en Jamin zijn natuurlijk legendarisch, maar wel van een ander niveau."

Grote verliezer is misschien wel Centraal Beheer. De filmpjes met de slogan 'Even Apeldoorn bellen' komen 12 keer voor in de top 50, maar slechts ééntje haalde de eindselectie. Onder de genomineerden zijn zeven spotjes die in het verleden al eens een Gouden Loeki wonnen.

De Gouden Loeki wordt sinds 1995 uitgereikt voor het beste reclamefimpje van het jaar.

De prijs is vernoemd naar Loeki de leeuw, de pop die tussen 1972 en 2004 de Ster-blokken met korte filmpjes opvrolijkte.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl