Het hoofdkantoor van Telegraaf Media Groep (TMG) in Amsterdam

Lokale nieuwssites Dichtbij.nl stoppen grotendeels

De lokale nieuwssites van Dichtbij.nl in Noord-Holland en in delen van Utrecht en Zuid-Holland gaan stoppen. Dat heeft de Holland Media Combinatie (HMC), onderdeel van de Telegraaf Media Groep (TMG), bekendgemaakt.

De titels moeten stoppen omdat ze financieel gezien te weinig opleveren, schrijft het concern. Het is de bedoeling dat de regionale kranten waar HMC ook eigenaar van is de functies gedeeltelijk overnemen. Daarnaast moeten er in Utrecht en Rotterdam nieuwe lokale initiatieven komen.

Het schrappen van de titels kost ongeveer veertig arbeidsplaatsen.

Ontwikkeling stond stil

Het stoppen van Dichtbij.nl zat er al een tijdje aan te komen, zegt Alexander Pleijter, lector Journalistiek & Innovatie aan de Fontys Hogeschool. "Je zag dat de website en apps qua ontwikkeling een beetje stilstonden, daaraan was af te lezen dat TMG er al niet zo veel meer in zag."

Hoe groot de impact van het wegvallen van de titels is, zal op lokaal niveau verschillen, denkt hij. "Het hangt ervan af hoeveel lokale kranten er over blijven. Daarnaast kan het zo zijn dat met het stoppen van Dichtbij.nl er meer ruimte komt voor andere lokale titels, die anders te weinig kans zouden maken."

Bart Brouwers, de oprichter van Dichtbij.nl, noemt het stoppen triest. "Ik herken wel wat Pleijter zegt, ik denk inderdaad dat TMG het de laatste tijd links heeft laten liggen." Brouwers stopte zelf in 2013 als hoofdredacteur, onder meer omdat er een koppeling kwam met de regionale kranten. Hij vond dat een slechte zaak. "De regiokranten hebben heel andere doelen en ideeën dan Dichtbij had, dat werkt niet."

Alternatieven

Wel denkt Brouwers dat er alternatieven zullen komen, al kan dat even duren. "Op korte termijn zal de impact van het verlies van Dichtbij.nl groot zijn, op lange termijn komt het wel goed, denk ik."

Ten slotte viel het resultaat van Dichtbij.nl ook wat tegen, zegt Pleijter. "Het idee dat er aanvankelijk was, is nooit echt uit de verf gekomen. Journalisten moesten een soort communitymanagers worden, midden in de maatschappij staan. Daar is een flinke investering voor nodig en die bleef toch een beetje uit."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl