NOS NieuwsAangepast

Digitale storing bij KPN is voorbij

De storing bij KPN is opgelost. Alle KPN-klanten met een digitale tv hebben weer normaal ontvangst, meldde een woordvoerder rond 14.00 uur. Mogelijk moeten sommige klanten de ontvanger nog resetten, maar dat gebeurt automatisch als klanten de stekker er even uithalen.

De storing op het KPN-netwerk begon gistermiddag. Tegen de avond was de storing op internet en bij de vaste telefonie verholpen, maar een groot deel van de 1,8 miljoen digitale tv-kijkers moest gisteravond iets anders gaan doen.

Vanochtend vroeg had 90 procent van de digitale tv-klanten weer ontvangst. De rest van de klanten is in de loop van de ochtend en het begin van de middag geholpen.

KPN-woordvoerder Stijn Wesselink kon niet vertellen wat de oorzaak is. Dat wordt nog uitgezocht. Om de problemen voor tv op te lossen, moest er nieuwe software worden geïnstalleerd. "Dat is iets wat we normaal over weken uitsmeren. Nu moest dat in een aantal uren gebeuren", zei Wesselink in het NOS Radio 1 Journaal.

Schadevergoeding

KPN erkent dat de klanten gisteravond niet goed op de hoogte zijn gehouden. De helpdesk was niet bereikbaar en ook de KPN-website gaf geen updates. "We zijn gisteren op een aantal momenten onvoldoende in staat geweest om klanten goed te voorzien van informatie", zei Wesselink. "Dus daar zullen we zeker goed naar kijken."

Op de vraag of klanten een schadevergoeding tegemoet kunnen zien zei hij: "We zullen ook een gebaar maken naar klanten, maar daarover zal op een later moment gecommuniceerd worden."

Wetsvoorstel

De Tweede Kamer heeft een wetsvoorstel in behandeling dat telecomproviders verplicht om klanten een schadevergoeding te betalen als een storing langer dan twaalf uur aanhoudt.

Tom Sanders van allestoringen.nl zegt dat zijn site ongeveer een kwart miljoen klachten heeft geregistreerd over de KPN-storing. Dat is vier keer meer dan bij de Ziggo-storing van augustus.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl