Winkelend publiek in de Kalverstraat
NOS Nieuws

Consument heeft goed gevoel over economie en geeft meer uit

Het consumentenvertrouwen is in de maand november opnieuw licht gestegen. Mensen zijn minder negatief over hun financiële situatie en hebben een goed gevoel over de economie, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Vertrouwen dat het de goede kant opgaat en geld uitgeven gaan hand in hand en dat vertaalt zich in de koopbereidheid. Die is voor het eerst in ruim acht jaar positief.

Consumenten vinden de tijd ook gunstiger voor het doen van grotere aankopen, aldus het CBS.

Dat het vertrouwen de koopbereidheid versterkt, blijkt ook uit de consumentenbestedingen. In de maand september is ruim 2 procent meer geld uitgegeven aan allerlei producten. Het meeste geld werd besteed aan meubels, vloerbedekking en kleding. Dat hangt onder meer samen met de aantrekkende woningmarkt. Ook het feit dat meer mensen een baan vinden en de inkomens stijgen, leidt tot hogere bestedingen.

Meer geld ging ook op aan huur, eten en drinken, restaurantbezoek, de kapper en reizen.

Deuk

"De economie en de consumenten zitten duidelijk in de lift, maar bij dat vertrouwen past wel een kanttekening", zegt NOS-economieredacteur André Meinema. "Het consumentenvertrouwen is gemeten net voor de terreuraanslagen in Parijs. De kans is groot dat de aanslagen het vertrouwen van mensen een deuk geeft."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl