'Een rekening van 1,34 is dan opeens 1700 euro!'

Marisa Lisse kreeg hulp van Calvin Ceder toen zij ten onrechte te maken kreeg met een incassobureau. nos

Incassobureaus zetten consumenten vaak op ontoelaatbare wijze onder druk om te betalen. Zo blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Joke de Kock, voorzitter van de branchevereniging schuldhulpverlening (NVVK), bevestigt dat veel incassobureaus zich niet houden aan de wet. Ze komt de raarste verhalen tegen. Soms zijn de kosten die in rekening worden gebracht zelfs hoger dan de oorspronkelijke rekening. Volgens De Kock proberen veel incassobureaus, die vaak werken op 'no cure no pay'-basis, zo hun eigen kas te spekken.

De Kock: "Er zat zelfs een voorbeeld in onze dossiers waarbij een vordering van 1,34 euro uiteindelijk 1700 euro was geworden!" Dit was een van de vele voorbeelden die haar vereniging meldde bij de Autoriteit Consument en Markt.

Ze zaten gewoon fout

Marisa Lisse uit Amsterdam heeft het aan den lijve meegemaakt. Ze had een domeinnaam voor een website aangevraagd. Toen ze ontevreden was over de service van het bedrijf dat een fout maakte in de spelling van haar domeinnaam, probeerde ze het contract op te zeggen. 

Hoewel ze dat binnen de wettelijke opzegtermijn deed, bleef het bedrijf rekeningen sturen. En een paar weken later volgde ook een rekening van een incassobureau. Boven op de kosten van 14,90 euro per maand, kwamen daar ook tientallen euro's incassokosten bij. 

Bellen met het incassobureau hielp niet: "Ik voelde me eigenlijk in het nauw gedreven. Die mensen deden ook aanvallend aan de telefoon," zegt ze daarover. Ze schakelde de hulp in van een vriend, Calvin Ceder, directeur van het adviesbureau Anti-Incasso. "Hij nam contact met het bedrijf op en toen hoorde ik er niets meer van. Ze zaten gewoon fout," vertelt Lisse.

Drie checks

Ceder komt vaak zaken tegen waarbij incassobureaus buiten hun boekje treden. Ceder: "Laatst dreigde een incassobureau zelfs met een mogelijke ontruiming, maar de cliënt bleek de achterstallige huur al te hebben betaald: de vordering was gewoon onterecht."

Ceders bureau checkt altijd drie zaken om te bepalen of een incasso rechtmatig is:

- Brengen bureaus meer dan de toegestane 15 procent incassokosten in rekening?

- Rekenen ze te vroeg incassokosten?

- Klopt de vordering waarop de incasso is gebaseerd wel?

Vaak blijkt een van de drie niet te kloppen, vertelt Ceder, maar dat hebben gedupeerden lang niet altijd door. Bij een positieve uitkomst brengt Ceder zijn klanten 33 procent van de bespaarde kosten in rekening.

Ceder: "Wat we merken is dat veel mensen niet weten wat hun rechten zijn. Bovendien komt het voor dat mensen handelen vanuit angst en zo verder in de problemen komen. Ze betalen onterechte kosten, komen niet opdagen bij rechtszaken of schrijven zich uit in de hoop dat ze dan niet meer te vinden zijn. Mensen voelen zich geïntimideerd. Zeker als die bureaus dan dreigen om mensen uit hun huis te laten zetten, terwijl ze dat niet zomaar kunnen zonder tussenkomst van de rechter."  

Ook de schuldhulpverleners zien dit soort praktijken. De Kock: "Soms komen die bureaus voorrijden met een bus waarop groot 'incassobureau' staat en dreigen ze met dingen die ze niet kunnen doen. Uit angst betalen mensen dan soms eerder onbelangrijke rekeningen dan de huur, dat is heel kwalijk."

Harder aanpakken

De NVI, de vereniging van incassobureaus, waar overigens slechts tientallen bureaus bij zijn aangesloten, zegt de signalen te herkennen en geschrokken te zijn van de conclusie dat ook NVI-leden de regels overtreden. Dit gaat de vereniging bij de leden onderzoeken.

Mensen die een probleem hebben met een incassobureau, kunnen contact opnemen met ConsuWijzer van de ACM. De ACM zegt de bureaus harder te gaan aanpakken. Mensen met een laag inkomen kunnen ook voor advies terecht bij het Juridisch Loket van het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Incassobureaus vaak in de fout
Er is veel mis in de incassobranche. Incassobureaus zetten geregeld consumenten op ontoelaatbare wijze onder druk om te betalen. Ook confronteren ze mensen met onterechte rekeningen en berekenen ze onterechte kosten. Dat concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na een onderzoek naar de incassosector.