Hoger cijfer op school? Ga springen!
Springen tijdens de les: iets dat op veel scholen niet vaak gebeurt. Een gemiste kans, zo blijkt uit een onderzoek van het UMC Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen. De onderzoekers keken een paar jaar lang naar het effect van bewegen tijdens de les. De conclusie: kinderen kunnen zich door het bewegen beter concentreren op hun taak en dus beter onthouden wat ze aan het leren zijn.
De Prins Willem-Alexanderschool in Nijkerk is zo'n school die aan bewegen tijdens de les doet. Zo zitten de kinderen tijdens de les niet op een stoel over een werkboekje gebogen, maar joggen en springen ze erop los.
"We moeten bijvoorbeeld tijdens het spellen of rekenen bewegingen maken", zegt een leerling. "Als het even stil is moeten we stappen en als er een goed antwoord wordt gegeven moeten we joggen."
Denken terwijl je stapt, zegt de juf tijdens een rekenles. "1200 delen door wat heeft de uitkomst 400?", vraagt ze terwijl de kinderen erop los stappen. Na ieder goed antwoord wordt er gesprongen.
Beter scoren
De onderzoekers zijn tevreden over de resultaten van het onderzoek, dat ze deden op twintig verschillende scholen. "Kinderen die deze lessen hebben gevolgd zijn beter gaan spellen en rekenen", zegt een van hen. "Ze scoren beter dan kinderen die de gewone lessen hebben gevolgd."
Door het bewegen letten de kinderen beter op en zijn ze minder zenuwachtig, ontdekten de onderzoekers. Hoe kinderen bewegen maakt niet uit, het gaat erom dat ze bewegen.
De kinderen zelf zijn ook te spreken over het bewegen tijdens de lessen. "Het is veel leuker, en ik denk ook wel dat het helpt."
Toch is het ook wel vermoeiend, zegt een ander. "Maar dat vind ik wel fijn. Dat maakt me niet zo veel uit."