De Fyra, ofwel de V250, van fabrikant AnsaldoBreda
NOS Nieuws

'Snelle trein naar Brussel duurt nog jaren'

Het duurt zeker drie tot vijf jaar voordat er een snelle trein, zoals de Fyra, naar Brussel rijdt. Dat zegt de Delftse onderzoeker Wijnand Veeneman. Een van de aanbevelingen van de parlementaire enquêtecommissie Fyra, gisteren, was dat er alsnog een trein moet komen die sneller dan 250 kilometer per uur rijdt.

Volgens Veeneman, onderzoeker openbaar vervoer aan de TU Delft, moet een hogesnelheidstrein eerst worden besteld en gebouwd. "Zulke treinen zijn zo duur en populair dat ze nergens op voorraad staan. De enige uitzondering zijn een paar rood-witte treinen die ergens in Italië staan", grapt hij over de afgedankte Fyra's.

Levertijd

Er zijn wel andere mogelijkheden om op korte termijn extra treinen naar Brussel in te zetten, zegt Veeneman. "Je kunt vrij snel treinen vinden die - net als de huidige Intercity Direct - 160 kilometer per uur rijden. Als tussenoplossing kan er ook gekozen worden voor treinen die 200 kilometer per uur rijden. Die zijn vrij makkelijk te bouwen."

Volgens Veeneman wordt het veel ingewikkelder bij echte hogesnelheidstreinen, die 300 kilometer per uur rijden. "Om 200 te rijden heb je een gewone trein met een sterke locomotief nodig, maar om de 300 te halen moet de trein heel licht zijn. Er zijn maar een paar fabrikanten die dat goed kunnen. Bovendien is het de vraag of die meteen ruimte hebben in de fabriek."

Ingewikkeld

De aanschaf van een nieuwe hogesnelheidstrein is niet alleen tijdrovend vanwege de bouw. "Het duurt waarschijnlijk al maanden voordat duidelijk wordt waar de politiek of de NS het geld voor deze investering vandaan haalt", zegt Veeneman. "Daarnaast mag de NS niet zomaar een treinbouwer uitkiezen. Ook concurrenten moeten een kans krijgen en die procedure kost veel tijd."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl