Een Apple Store-medewerker met de iPhone 6s
NOS Nieuws

Apple verkoopt minder iPads, leunt sterk op verkoop iPhones

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

De iPhone blijft het belangrijkste verkoopproduct van Apple. Het bedrijf verkocht het afgelopen kwartaal 48 miljoen iPhones, dit leverde 32 miljard dollar aan omzet op. Dit is wel iets minder dan verwacht.

Vorig jaar verkocht het bedrijf er 39 miljoen; dat leverde 31 miljard dollar aan omzet op. In totaal draaide Apple tussen juli en september 51 miljard dollar omzet. Apple, dat werkt met een gebroken boekjaar, sluit met het derde kwartaal 2015 af en doet dit met de grootste winst ooit: 53,4 miljard dollar.

De smartphonemaker blijft problemen hebben met de verkoop van iPads, het bedrijf verkocht 20 procent minder tablets ten opzichte van vorig jaar. Wel gingen er iets meer iMacs, de pc van Apple, over de toonbank.

Verkooprecord

Apple verwacht daarnaast zijn verkooprecord van 2014 te verbreken. Vorig jaar draaide het bedrijf tijdens het feestdagenkwartaal (oktober, november en december) een omzet van 74,6 miljard dollar. Apple verwacht dit jaar uit te komen tussen de 75,5 en 77,5 miljard dollar.

iPhone-verkopen

JaarDerde kwartaalVierde kwartaal
201548 miljoen stuksCijfers komen pas in januari 2016
201439 miljoen stuks74 miljoen stuks
201333 miljoen stuks51 miljoen stuks
201226 miljoen stuks47 miljoen stuks

Op zoek naar nieuw mega-succes

Apple boekt dus opnieuw een groot succes en zal daarmee investeerders geruststellen. Onder hen leeft namelijk de angst dat de smartphonemarkt verzadigd is en dat dit op een gegeven moment ook invloed zal hebben op de iPhone.

Die invloed is op dit moment nog niet terug te zien in de cijfers, maar de vraag blijft wel hoe lang Apple dit kan volhouden. Daarnaast blijft Apple in grote mate financieel afhankelijk van zijn smartphone en dat wordt door sommigen als 'ongezond' gezien.

Daardoor blijft de druk op Apple groot om met een tweede, langdurig verkoopsucces te komen. De iPad leek dat te worden, maar de verkopen zakken al een paar jaar. Mensen doen vaak langer met een iPad en hebben dus minder de behoefte om elke 2 of 3 jaar een nieuwe versie te kopen.

Dit neemt overigens niet weg dat Apple volgens onderzoeksbureau IDC nog altijd de belangrijkste tabletfabrikant is. Daarnaast hoopt Apple dat de iPad Pro, die later dit jaar in de verkoop gaat, de iPad-verkopen een impuls gaat geven.

Apple's smartwatch

Of de Apple Watch zo'n tweede mega-succes kan worden is voorlopig onduidelijk. Apple publiceert nog altijd geen cijfers over de Apple Watch. Wel is de algemene tendens dat de behoefte onder consumenten aan een slim horloge op dit moment niet zo groot is.

Daar staat tegenover dat het apparaat het in zijn eigen segment goed doet. Het apparaat heeft een marktaandeel van 3,6 procent, berekende IDC in augustus. Alleen Fitbit doet het beter, met 4,4 procent.

Onlangs kondigde het bedrijf een nieuwe Apple TV aan. Het is de bedoeling dat de 'hobby', zoals het product lange tijd werd gezien met veel meer functionaliteiten goed gaat verkopen. Daarover zijn nog geen cijfers bekend; het product is nog te kort in de verkoop.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl