De Europese Commissie wil dat dieselauto's snel schoner worden. De uitstoot moet omlaag.
NOS Nieuws

Autolanden proberen strenge eisen te vermijden

De grote strijd rond strengere tests voor auto’s gaat nu echt beginnen. Vandaag praten de milieuministers in Luxemburg met elkaar erover naar aanleiding van het VW-schandaal.

De tests moeten strenger en eerlijker, vindt de Europese Commissie. Maar dat is tegen het zere been van autolanden als Duitsland en Frankrijk. Nieuwe emissietests kosten veel geld, is hun mening. Andere landen, waaronder Nederland, vragen juist om drastische veranderingen.

Wat ligt er op tafel?

Al voor het Volkswagen-schandaal werd besloten dat de tests niet meer in het laboratorium moeten plaatsvinden, maar op de weg. Een voorstel waar alle lidstaten mee instemden. Maar nu moeten de details van het voorstel worden uitgewerkt.

De lidstaten zullen waarschijnlijk lang stoeien over de uitwerking van het voorstel.

Europa-correspondent Arjan Noorlander

Daar zit de crux. De Europese Commissie wil zo snel mogelijk het gat tussen de norm en echte uitstoot dichten. Nu mag een dieselauto maximaal 80 milligram stikstofoxide per kilometer uitstoten. Maar uit testen blijkt dat die grens vaak ruimschoots wordt overschreden, soms met 300 procent.

Als het aan de commissie ligt, mogen dieselauto's vanaf september 2017 de norm nog maar met maximaal 60 procent overschrijden. Vanaf 2019 zelfs maar met 20 procent.

Verzet

Maar dat stuit op veel verzet. Niet alleen Duitsland, maar ook andere landen waar veel auto's geproduceerd worden, vinden het plan te streng en onrealistisch. Het is volgens hen niet mogelijk om diesels op zo'n korte termijn schoner te maken. "Het wordt een pittig debat", verwacht Jos Dings, directeur van de Europese milieu-organisatie Transport and Environment.

Het Volkswagenschandaal brengt auto-producerende landen nog niet tot inkeer.

Jos Dings, milieu-organisatie Transport and Environment

"De auto-producerende landen kiezen namelijk voor kortetermijnbesparingen in plaats van de langetermijnreputatie van de industrie." Onbegrijpelijk vindt Dings. Het laat volgens hem zien dat het Volkswagenschandaal niet voldoende is om een land als Duitsland tot drastische herzieningen te bekeren. "Dat is vrij kortzichtig van ze."

Stoeien

De kans is dan ook klein dat de lidstaten vandaag al tot eenduidige beslissingen komen. Europa-correspondent Arjan Noorlander: "De 28 lidstaten zullen waarschijnlijk lang stoeien over de precieze afspraken. De belangen zijn groot, dus het voorstel van de commissie zal vooral door auto-producerende landen worden afgezwakt en vertraagd."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl