Bakgekte zorgt voor miljoenen extra omzet
Miljoenen euro's extra omzet voor supermarkten en warenhuizen, 10 procent meer winkels voor kook- en bakspullen, ontelbare bak-workshops in het hele land: de trend is onmiskenbaar. Heel Nederland bakt zo'n beetje.
Uit cijfers van marktonderzoeker IRI Nederland blijkt dat supermarkten de verkoop van bakproducten en dessert-ingrediënten de afgelopen jaren fors hebben zien stijgen. "Dit jaar ligt de verkoop tot nu toe op 184 miljoen euro. Over dezelfde periode in 2011 heb je het over 159 miljoen", aldus Sjanny van Beekveld van IRI. Dat betekent een groei van ongeveer 15 procent.
"En dit zijn dan cijfers van alleen supermarkten. Ketens als Xenos, Blokker en spelen ook enorm in op de baktrend", die volgens haar zeker wordt aangejaagd door Heel Holland Bakt.
In de winkelstraten, geplaagd door winkels die de deuren sluiten, is een opvallend fenomeen te zien. "Het aantal kook- en bakwinkels stijgt juist. Nu zijn het er 220, vier jaar geleden waren het er 200", zegt Gertjan Slob van Locatus, het bedrijf dat precies turft wat voor soort en hoeveel winkels Nederland heeft.
Consument durft meer
Dr. Oetker en Koopmans, producenten van bakmeel, gist en andere bakproducten, hebben het over een omzetstijging van 18,5 procent. Directeur David van der Stok van Dr. Oetker Nederland. "Eerst was er de cupcake-trend, maar het laatste jaar zien we vooral belangstelling voor de basis: bakken met basismeel en toevoegingen als gist en vanillesuiker. De consument durft steeds meer."
Opvallend vindt hij ook de 'Amerikanisering': "Het aanbod van glazuur en decoratieproducten is de laatste tijd enorm toegenomen. Kijk maar op Facebook: menig blogger toont daar met trots een mierzoete of knalroze feesttaart of overdadige chocoladetaart. Zo nu en dan mag het over de top zijn."
Consumenten zijn ook dol op bakvideo's op You Tube. "Wij willen natuurlijk dat het bakken van taarten en cakejes lukt. Vooral voor beginners zijn die video's daarom hartstikke belangrijk", aldus Van der Stok.
Hype
De Voorburgse winkel Cake, Bake & Love opende in 2013 de deuren en kan volop meeliften op de hype. "Echt waar, onze omzet is inmiddels gewoon verdubbeld", zegt eigenaresse Manuelle Bamberg bijna euforisch. Volgens haar heeft de crisis er ook voor gezorgd dat mensen minder op reis gingen en een stapje terug deden naar het kneuterige: thuis zelf bakken bijvoorbeeld. "Als je dat eenmaal doet, ben je verkocht."
Per maand geeft ze ook zo'n tien workshops met telkens negen deelnemers. De liefhebbers staan ervoor in de rij. "Regelmatig heb ik klanten in de winkel die een recept hebben uitgeprint uit Heel Holland Bakt. Dat zegt genoeg."