Een Chinese vrouw kijkt op een iPad naar producten op de website van Albert Heijn
NOS Nieuws

Nederlandse bedrijven storten zich op online shoppende Chinezen

  • Rob Koster

    Onderzoeksjournalist / verslaggever

  • Rob Koster

    Onderzoeksjournalist / verslaggever

Chinezen kunnen via internet steeds gemakkelijker boodschappen doen bij Nederlandse voedselbedrijven. Zo hoeft een pak babymelkpoeder niet langer illegaal te worden gekocht. Chinezen kunnen het product binnenkort bestellen op de Chinese website van supermarktketen Albert Heijn.

Een groot aantal Nederlandse bedrijven stort zich op dit moment op de Chinese internetconsument. Een enorme markt van zo'n 1,4 miljard Chinezen die, veel meer dan Nederlanders, gewend zijn om boodschappen te doen via internet.

Er liggen miljarden te wachten in China, zegt Aalt Dijkhuizen. Hij is een van de oprichters van het Holland Center in Shanghai. Dijkhuizen gaat samen met een Chinese partner verkoopsites van internetgigant Alibaba koppelen aan Nederlandse bedrijven. Via WeChat, het Chinese WhatsApp, kunnen Chinezen dan bestellingen doen bij bijvoorbeeld frisdrankfabrikant Refresco of FrieslandCampina.

'Veel Chinezen vragen om een veilig Nederlands product'

Vooral producten die te maken hebben met kindervoeding en kinderverzorging zijn populair in China. Maar inmiddels worden ook andere Nederlandse voedselproducten steeds meer gezien als een veilig alternatief voor lokale Chinese producten.

In de digitale winkel van Holland Center, Holland Buy, kunnen Chinezen naast babymelkpoeder ook groente, fruit en vlees kopen. Producten waar veel vraag naar is, worden geleverd vanuit een eigen pakhuis in de haven van Shanghai.

  • Albert Heijn
    Albert Heijn in China
  • NOS
    Aalt Dijkhuizen tijdens staatsbezoek Chinese president Xi Jinping en vrouw aan Nederland

Ook Albert Heijn heeft zijn eigen verkoopsite in China. De supermarktketen beperkt zich voorlopig tot zo'n honderd producten op de site ah.tmall.hk. Het gaat dan vooral om producten van Etos en het eigen merk. Volgens correspondent Marieke de Vries vinden veel Chinese moeders de Nederlandse producten nog wel wat duur.

Holland Buy koppelt consument en producent direct aan elkaar en probeert op die manier de prijs laag te houden. De kosten voor de export naar China vallen mee, zegt Hanno Priem van Refresco. "Een container naar Shanghai verschepen kost ons niet meer dan een vrachtwagen naar Zuid-Duitsland laten rijden."

Volgende week worden de Nederlandse activiteiten op het gebied van e-commerce uitgelicht tijdens het bezoek van koning Willem-Alexander aan China. Ook organiseert internetbedrijf Alibaba in november een week die in het teken staat van Nederland. Het lijkt het ideale moment voor Nederlandse bedrijven om een grote digitale sprong voorwaarts te maken.

'Chinezen zijn vooral geinteresseerd in babyvoeding'

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl