NOS NieuwsAangepast

Autofabrikanten en openheid

Door verslaggever Louis Dekker

Het is een ingewikkelde klus om te speuren naar een automerk dat in 2010 in ons land géén modellen terug heeft geroepen. En áls dat dan eindelijk lukt - Chevrolet claimt een nulscore - is het nog maar de vraag of die informatie betrouwbaar is. Want als er geen sprake is van een potentieel gevaarlijk euvel hóeft een autofabrikant de ingreep niet bekend te maken.

De teller van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) staat dit jaar al op 300.333 stuks. Uit dat getal is niet af te leiden welke autofabrikant hoog scoort. Er is geen terugroep-hitlijst van te maken. "Het is gewoon een optelsom van adressen", zegt RDW-woordvoerder Hans van Geenhuizen.

Uit een inventarisatie van de NOS blijkt dat er een wereld van verschil is tussen autofabrikanten, zowel qua aantal teruggeroepen auto's als qua openheid over die operaties. Het leeuwendeel van de 54 aangeschreven merken reageert snel en geeft openheid van zaken.

Volumemerken

De Lada-importeur (goed voor de verkoop van één à drie auto's per jaar) spant de kroon en reageert binnen tien minuten. "Wij hebben de afgelopen jaren geen auto's teruggeroepen", schrijft Roelof Noordman die eindelijk eens positief in het nieuws wil komen.

Ook reacties van enkele massamerken (de zogenoemde 'volumemerken') stralen openheid uit. Kia, Hyundai, Nissan, Mazda en Fiat zijn transparant of doen in ieder geval een poging. "Als er iets aan de hand is kun je daar beter open over zijn. Dat is de beste manier om de klant tevreden te houden. Dingen verzwijgen is heel gevaarlijk", zegt Hans Vervoorn van Fiat.

Zelfs het prestigieuze Aston Martin doet niet moeilijk. "Wij hebben dit jaar 39 klanten een brief gestuurd vanwege problemen met een draagarmbout en -moer", meldt Europees importeur Martin Steijven. "Van die 39 zijn er 3 nog niet langs geweest omdat ze vanwege het winterweer nu liever niet de weg op gaan met hun prachtige bolide."

Geheimzinnig

Het lijkt openheid troef, maar schijn bedriegt. Volkswagen-importeur Pon houdt de luiken dicht. Op het hoofdkwartier in Leusden wordt enkele dagen na het verzoek inzage te geven in het aantal zogenoemde 'recalls' gereageerd met de volgende woorden: "Wij mogen hier van Duitsland geen informatie over geven. Dat geldt voor Volkswagen, maar ook voor Audi, Seat en Skoda."

Pon beseft dat dit in PR-opzicht riskant is. Immers: een bedrijf dat geen openheid van zaken geeft wekt de indruk iets te verzwijgen. En waarom zou je geheimzinnig doen als er niks aan de hand is? "Omdat het beleid nu eenmaal is dat we daar niets over mogen zeggen", pareert de Pon-woordvoerder.

Bij de andere merken die onder de Volkswagen Groep vallen gaat het al net zo geheimzinnig. Importeur Hessing reageert niet op het verzoek terugroepcijfers te verstrekken over Lamborghini, Bugatti en Bentley. "Wij bellen u volgende week terug", beloofde een vriendelijke PR-medewerkster medio december. De NOS heeft daarna nooit meer iets vernomen en op vervolgmails komt geen reactie.

Bij Peugeot en Citroën is het van hetzelfde laken een pak. "Het is beleid dat we hier geen uitspraken over doen en geen cijfers verstrekken", zeggen de PR-functionarissen van de Franse PSA-merken in koor.

Brandende Ferrari's

Ook Ferrari levert hoofdbrekens op. Bekend is dat er dit jaar veel '458 Italia'-Ferrari's terug zijn geroepen vanwege een 'thermal incident'. Aanleiding: er hadden enkele exemplaren vlam gevat. De filmpjes vlogen via YouTube de wereld over: brandende Ferrari's leveren immers leuke plaatjes op. Voor het Italiaanse sportwagenmerk zijn die filmpjes ongeleide projectielen die het imago ernstig kunnen beschadigen.

Dat is te merken aan het PR-beleid. Ferrari bevestigt dat er wereldwijd 1248 auto's naar de garage moesten, maar geeft geen cijfers over de Nederlandse markt. Dealer Kroymans draait niet om de hete brij heen: "Bij ons waren het er zeven en ik geloof dat de collega's van Munsterhuis in Overijssel er ook één of twee hebben gehad", zegt een medewerker. Bij Munsterhuis breekt vervolgens lichte paniek uit als de NOS belt. "Wij hebben een spreekverbod en mogen hier van Ferrari niets meer over zeggen."

Merken als Lotus, Infiniti, Maserati en Mini melden trots dat ze dit jaar geen auto's terug hoefden te roepen, maar ze zijn met hun nulscore ruim in de minderheid.

Haperende pedalen

In 2010 was er eigenlijk bij elk merk van enige omvang wel iets aan de hand. Terugroepacties kwamen in 2010 vooral in het nieuws door de ellende bij Toyota, maar wie de inventarisatie van de NOS analyseert, ziet dat bijna alle merken aan de beurt zijn geweest. Ze gingen er alleen op een uiteenlopende wijze mee om.

Opel toonde zich van zijn beste kant en leverde een lawine aan getallen die het Duitse merk met stip op 1 zet voor wie puur naar de getallen kijkt. Maar getallen alleen zeggen niets. Ruim 99.000 Astra's en Zafira's, dat klinkt indrukwekkend en het is ook vervelend voor de eigenaars die er mee naar de garage moeten. Maar het is heel wat anders dan de duizenden Toyota's met haperende pedalen.

Toyota wil het jaar 2010 graag zo snel mogelijk vergeten. Het o zo betrouwbare en oerdegelijke merk liep een deuk van jewelste op, maar een dealer in het westen van het land ziet door alle donkere wolken toch nog een straaltje zon: "In onze showroom en werkplaats was het druk dit jaar. Op alle narigheid zaten we natuurlijk niet te wachten, maar het voordeel was wel dat we veel contact hebben gehad met onze klanten. De meesten van hen zijn heel blij omdat we ze goed hebben geholpen".

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl