Punt van kritiek is dat zwemmers zich veel onderwater bevinden, rechts Inge Dekker
NOS Sport

Marketeers moeten zwemsport 'boven water helpen'

  • Edwin Cornelissen

    Verslaggever

  • Edwin Cornelissen

    Verslaggever

De Nederlandse zwembond wil meer publiek naar zwemwedstrijden krijgen. Daarom nodigde de KNZB een gezelschap designers, marketeers en andere creatievelingen uit om met ideeën te komen die van de Swim Cup in Eindhoven, komend voorjaar, een echte publiekstrekker moeten maken. Onder de noemer ‘Zwemstadion van de toekomst’ mochten zij hun visie pitchen in een boksring.

"Als je tegenwoordig naar het zwemmen kijkt, verdwijnen de zwemmers letterlijk bijna onder water", stelt technisch directeur Joop Alberda van de KNZB. "We laten de sporters alleen maar zien in hun actie over 50 meter, of een veelvoud daarvan. We hebben de droom om het zwemmen boven water te helpen."

En dus is een veelgehoord idee tijdens de presentatie in Eindhoven om de sporters voor het publiek een gezicht te geven, bijvoorbeeld door middel van filmpjes in het zwemstadion tussen de wedstrijden door.

"Wat is het verhaal van Naomi Kromowidjojo?", vraagt een van de creatieve geesten zich af, blijkbaar niet wetende dat de olympisch kampioene toch echt Ranomi heet. Alberda: "Hoe bereiden ze zich voor, wat doen we in het Inno-sportlab aan wetenschap? We willen het publiek een kijkje gunnen achter de schermen, en onder het water."

Lichten uit, spots aan

Een ander verbeterpunt in de ogen van de creatievelingen: show, visueel spektakel. Of, zoals een van hen het verwoordt: "Als ze gaan zwemmen: lichten uit, spots aan." Alberda trekt de vergelijking met PSV, waar zaterdag voorafgaand aan de wedstrijd tegen Excelsior nieuwe LED-verlichting voor veel sfeer zorgde in het stadion. "Licht, geluid en informatie zijn drie thema’s die we in het zwemmen beter moeten gaan toepassen."

Alleen de sprint blijft over qua aandacht.

Joop Alberda

Daarbij hoort ook het duidelijk weergeven van persoonlijke records en limieten. En dat kan volgens de designers op moderne wijze. "Posities en tijden worden direct op het water geprojecteerd, zodat je meteen kan zien waar je naar kijkt."

Een andere mogelijkheid: een lijn die meeloopt in het bad om aan te geven of een zwemmer in de buurt van zijn kwalificatielimiet komt. Alberda: "Dat mag alleen niet, omdat het als een haas in het zwemmen zou zijn. Maar we zoeken wel naar dat soort informatiestromen."

In een boksring werden voorstellen gedaan voor aantrekkelijker maken van zwemwedstrijden

Anderen noemen de show en het spektakel juist bijzaak. Voor hen is relevantie het toverwoord. De wedstrijd moet ergens toe doen. Het sluit aan bij een discussie die al langer speelt in het zwemmen, met de vele disciplines en lange afstanden die voor het publiek minder interessant zijn.

Aandachtstijd loopt terug

Een terechte discussie, zegt Alberda. "De aandachtstijd die we vrijmaken voor een sportwedstrijd loopt steeds verder terug. Het gaat steeds meer naar de heel snelle nummers. Alleen de sprint blijft over qua aandacht", analyseert Alberda.

Snijden in de hoeveelheid afstanden gaat hem echter te ver. "Je ziet het ook in atletiek: iemand die geschikt is voor de marathon, is niet geschikt voor de 100 meter. En beide afstanden staan gewoon op het programma."

Tijdens de afgelopen WK werd een voetbalstadion omgetoverd tot zwemarena

De ideeën die de revue passeren zijn soms verfrissend. "Wat als je het zwembad nu iets hoger legt en je kan vanaf de zijkant kijken hoe de zwemmers bezig zijn? Of misschien zelfs van onder?" Al blijft de vraag welke voorstellen dusdanig realistisch zijn dat de KNZB ze in april ten uitvoer gaat brengen tijdens de Swim Cup Eindhoven. De bond gaat dat de komende tijd onderzoeken.

1,2 miljoen voor opfrisbeurt

De provincie Noord-Brabant heeft een bedrag van 1,2 miljoen euro beschikbaar gesteld om het Pieter van den Hoogenband-zwemstadion, dat zijn tiende verjaardag viert, een opfrisbeurt te geven. Een grootschalige verbouwing wordt dat niet. Het gaat om een modernisering van het bestaande bad.

Alberda: "We willen bijvoorbeeld licht dat gewoon meteen uit en aan kan. Nu zit je eerst nog vijftien minuten in het donker. Op termijn willen we LED-verlichting en een heel groot scherm waarop we filmpjes en tijden kunnen laten zien. En we willen een goede wifi-verbinding in het bad, zodat iedereen op zijn iPad herhalingen kan zien."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl