Ontbijten buiten de deur, in dit geval bij IKEA
NOS Nieuws

We zijn overstag: buitenshuis ontbijten is in

  • Jeroen Schutijser

    Verslaggever economie

  • Jeroen Schutijser

    Verslaggever economie

In de pompshop langs de snelweg, op het NS-station, bij IKEA, de Hema of bij McDonald's: waar kun je tegenwoordig niet ontbijten? Haastige yuppen, maar ook vertegenwoordigers, werknemers op weg naar kantoor of bouwplaats en gepensioneerden verorberen maar al te graag voor een paar euro een croissantje, verse koffie, een eitje en jus d'orange.

"Buitenshuis ontbijten deden we niet graag als Nederlander", zegt food-goeroe Hans Steenbergen. "Zoals bijvoorbeeld de Amerikanen dat wel doen. Maar we zijn overstag. We gaan massaal buiten de deur ontbijten."

'Nu hoef ik thuis geen brood meer te smeren'

Uit diverse onderzoeken blijkt dat inmiddels één op de tien bezoekers van een benzinestation een ontbijtje tot zich neemt, op de NS-stations is dat één op de zes. Volgens oliemaatschappij Shell is de markt voor een ontbijtje buitenshuis het afgelopen jaar gestegen met 30 procent.

En de files bij woonwarenhuis IKEA zijn berucht: allemaal mensen die (vooral) afkomen op een ontbijtje van één euro.

Ontbijtcultuur

Op de Food Inspiration Days in Veghel gaat het vandaag en morgen over eten en consumententrends. Een belangrijk onderwerp is de ontbijtcultuur. "Jarenlang hebben we het ontbijt thuis verslonsd: we waren daarvoor te lui, te gemakzuchtig. Goedkope oplossingen met een beschuitje en kaas, dat was het. Gelukkig wordt dat nu anders", zegt Steenbergen.

Volgens hem zijn we anno 2015 gewoon ontzettend druk. "Voor ontbijten thuis gunnen we ons geen tijd. We zoeken dan gezonde en makkelijke oplossingen. In de pompshop bijvoorbeeld. Daar kun je uitstekende verse broodjes kopen en goede koffie krijgen van versgemalen bonen."

Culinair journalist Denise Kortlever heeft net een boek geschreven over het ontbijt: All-day breakfast. Ook zij ziet Nederland en de ontbijtcultuur duidelijk veranderen. "In grote steden zie je steeds meer echte ontbijt- en brunchrestaurants komen, zoals Coffee & Coconuts in Amsterdam en Rabarber in Utrecht. Die zaken lopen goed. Sommige restaurants hebben zelfs de hele dag ontbijt."

Volgens haar ontbijt nu zo'n 37 procent van de Nederlanders regelmatig buiten de deur.

La Place

Restaurantketen La Place bevestigt de trend. "Het ontbijt is enorm in trek. In een weekend kunnen hier gerust 200 tot 300 bezoekers komen, speciaal voor het ontbijt", aldus de bedrijfsleider van La Place in Hilversum.

En de gasten bij La Place - op deze ochtend om 10.00 uur toch vooral gepensioneerden die alle tijd van de wereld hebben - komen niet alleen voor de lage prijs (een ontbijtje kost ruim 3 euro) maar ook voor de gezelligheid. "Ik vind het telkens een hele traktatie", aldus een bezoeker. "Al eet ik ook nog wel eens thuis hoor. Gewoon, een boterham met pindakaas."

Ook Shell zegt dat de ontbijtmarkt sterk groeit. "Over de hele linie was de groei vorig jaar 30 procent. In onze tankstations verzorgen we wekelijks zo'n 10.000 ontbijtjes", aldus een woordvoerder. "Wie dat zijn? Vooral mensen die vroeg op pad gaan, zoals werknemers in de bouw en in de industrie."

IKEA, misschien wel de uitvinder van het buitenshuis-ontbijtje, ziet ook de stijgende populariteit. "Door slim in te kopen en dagelijks duizenden ontbijtjes te verkopen voor 1 euro, kunnen we de kosten laag houden. We zien nog steeds jaarlijks een groei."

Denise Kortlever met een ontbijtje nieuwe stijl: de acai bowl

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl