Tussen de brokstukken van de MH17
Guus Dietvorst
redacteur NOS Online
Guus Dietvorst
redacteur NOS Online
Zo’n veertig kilometer van Eindhoven Airport, de plaats waar de lichamen van de slachtoffers ruim een jaar geleden aankwamen, worden de wrakstukken van MH17 tentoongesteld aan de pers. In een hangar op vliegbasis Gilze-Rijen zijn de delen uit Oost-Oekraïne zo goed als het kan in elkaar gezet.
Als de zaal opengaat, snellen journalisten, zo’n 200 uit 15 landen, naar binnen. Behalve de voetstappen en het klikken van tientallen camera’s is er geen geluid. Rond de reconstructie van het wrak hangen zwarte doeken; het metershoge toestel is goed uitgelicht. Marechaussees staan voor het gereconstrueerde vliegtuig.
Onbekende bestemming
Stukken van de voorkant van de Boeing 777 zijn op een soort raster in de vorm van een romp gemonteerd. Veel delen missen; ongeveer een kwart van het toestel is overgebracht naar Nederland, de rest ligt nog in Oekraïne of is meegenomen met onbekende bestemming.
Alleen het voorste deel van het toestel is gereconstrueerd: zo ongeveer van de cockpit tot en met de businessclass. Dit is het deel waar de Buk-deeltjes zijn ingeslagen, waar de verfdeeltjes van de Buk zijn gevonden. Ook in het toestel staan marechaussees. In het midden, waar de vloer ongeveer zat, ligt nu een rooster om overheen te lopen. Daaronder zit wat de bagageruimte was.
Bij het businessclass-deel zijn grote stukken op het raster geplaatst, het deel met de voorste deur erin is enkele vierkante meters groot. Hoe dichter bij de punt, hoe kleiner de delen worden. Daar wordt ook de impact van de explosie zichtbaar: tientallen gaatjes van enkele centimeters in de romp en in de raampjes van de piloten.
Voorzitter Joustra van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) zei het vandaag: in de lichamen van de drie bemanningsleden die voorin zaten, zijn deeltjes van een Buk-raket gevonden. De raket explodeerde binnen een meter van de cockpit.
Honderden knopjes
En dat is te zien: van de twee stoelen van de piloten is weinig over. Als je het niet zou weten, zou je er geen stoelen in zien. Van de honderden knopjes en hendeltjes die normaal in een cockpit zitten, zitten er nog een paar en de stuurknuppels lijken verdwenen. Het dak van de cockpit is ook bijna helemaal weg, vooral aan de linkerzijde, waar volgens de OVV de Buk ontplofte.
Kort na de inslag brak het voorste deel van de rest van het vliegtuig. Die rest werd ook kilometers verderop gevonden.
In een andere hangar zijn die delen van het Malaysia Airlines-toestel te zien: delen van het midden en de achterkant van het toestel. Het is onder meer een deel van de romp met de helft van raampjes er nog in, een motor, een stuk staart met meer dan levensgroot het Maleisische logo erop en stukken van de vleugel. Bij de onderdelen staan foto’s van de vindplaats: de motor in een veld, het rompstuk in een bos.
In deze hangar zijn een stuk minder verslaggevers, geen enkele tv-ploeg doet hier een live-gesprek. En er zijn een stuk minder bewakers van de Marechaussee. De brokstukken zijn als die van elke andere vliegtuigcrash, geen sporen van een raketinslag. Aan deze delen van de Malaysia Airlines-Boeing is eigenlijk niks af te lezen.