NOS Nieuws

Digitale brievenbus banken geen succes

  • Nik Wouters

    Verslaggever economie

  • Nik Wouters

    Verslaggever economie

Het is banken niet gelukt om consumenten massaal aan de digitale factuur te krijgen. ABN Amro, Rabobank en ING startten in 2012 met een campagne om mensen te laten overstappen van acceptgiro's naar digitale facturen. Daarvoor hadden de banken Finbox opgericht, een digitale brievenbus binnen internetbankieren.

Consumenten hoefden daardoor niet meer acceptgiro's over te tikken in internetbankieren. Bedrijven zouden kosten besparen omdat ze minder papieren facturen hoeven te versturen.

Op het hoogtepunt hadden zo'n 600.000 consumenten zich voor Finbox aangemeld, maar in 2014 ging het gebruik achteruit. Het aantal betalingen liep terug met 5,5 procent. ING ziet het gebruik zelfs zo sterk teruglopen dat de bank aan het eind van dit jaar stopt met de dienst.

'Het is niet geworden wat we ervan verwacht hadden'

De toekomst van Finbox is op z'n zachtst gezegd onzeker.

Gijs Boudewijn, Betaalvereniging Nederland

"Het gebruik is niet wat we ervan verwacht hadden", zegt Gijs Boudewijn van Betaalvereniging Nederland. "Ik kan nog niet zeggen dat we ermee gaan stoppen, maar de toekomst van Finbox is op z'n zachtst gezegd onzeker."

Volgens Boudewijn was het aanmeldproces van Finbox te omslachtig waardoor te weinig consumenten de dienst gingen gebruiken. Daardoor zagen ook bedrijven af van het versturen van facturen naar de digitale inbox.

Einde acceptgiro

Het niet aanslaan van digitale facturen leidt tot een nieuw probleem voor banken en betaalinstellingen. Ze hebben afgesproken dat de acceptgiro in 2019 wordt afgeschaft, maar die wordt jaarlijks naar schatting zo'n 175 miljoen keer gebruikt.

De afschaffing van de acceptgiro zou makkelijker zijn gegaan als Finbox een succes was geworden. De komende tijd wordt besloten welke alternatieven er komen voor de acceptgiro.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl