NOS Nieuws

Vier tips tegen internetoplichting

  • Joost Schellevis

    Researchredacteur

  • Joost Schellevis

    Researchredacteur

Als je wordt opgelicht op internet, is de kans klein dat je je geld ooit nog terugziet. Vooral bij kleinere bedragen is er niemand die je helpt: als je wordt opgelicht via Facebook vang je niet alleen bot bij Facebook zelf, maar vaak ook bij de politie en bij de banken. Dat vertellen slachtoffers aan de NOS.

Het is dus het beste om te voorkomen dat je wordt opgelicht. Maar hoe doe je dat? Een aantal tips.

1. Controleer de verkoper

Het beste is om, voordat je geld overmaakt naar een verkoper, te controleren hoe hij of zij bekendstaat. Koop je iets bij een echte webwinkel? Controleer dan of die winkel is aangesloten bij een keurmerk als Thuiswinkel Waarborg. Zoek ook in zoekmachines naar de reputatie van een webwinkel als je er nog nooit iets hebt besteld.

Bestel je iets bij een particulier (bijvoorbeeld concertkaartjes via Facebook of films via Marktplaats), dan is natrekken ook mogelijk. De politie heeft een tool waarmee je bijvoorbeeld een rekeningnummer, telefoonnummer of een e-mailadres door de mangel kunt halen. Zijn die gegevens gekoppeld aan een fraudeur, dan slaat de tool alarm.

In de praktijk blijkt die tool niet waterdicht en slaat de politie soms geen alarm wanneer een rekeningnummer wel degelijk is gebruikt door een oplichter. Het is daarom aan te raden om rekeningnummers ook even door Google te halen; grote kans dat iemand zijn ervaringen deelt als hij of zij is opgelicht.

2. Betalen

Veel mensen in Nederland betalen via overboekingen of iDeal. Maar de kopersbescherming is in die gevallen minder groot dan bij creditcard of PayPal. Als een commerciële verkoper geen creditcardbetalingen aanbiedt, kan dat een slecht teken zijn.

Koop je iets van een particulier, dan kan overboeken via PayPal meerwaarde bieden. Als je je producten niet ontvangt, krijg je dan namelijk je geld terug. PayPal is in Nederland wel minder ingeburgerd dan in de Verenigde Staten, dus zeker niet elke legitieme verkoper heeft een PayPal-account. Bijkomend nadeel voor de verkoper is dat hij of zij een vergoeding aan PayPal moet betalen.

3. Voorkom identiteitsfraude

Veel oplichters gebruiken vervalste accounts en e-mailadressen om mensen op te lichten, zodat het lijkt alsof je zaken doet met een legitiem persoon. Het is dan ook belangrijk om te voorkomen dat je zelf slachtoffer wordt van identiteitsfraude.

Stuur een verkoper op internet dus nooit gevoelige persoonlijke gegevens zoals je BSN-nummer of een scan van je paspoort. Doe je dat wel, dan kan een oplichter zich eenvoudig als jou voordoen. Moet je toch een keer je paspoort overhandigen, dan kun je een app van de overheid gebruiken om een veilige kopie te maken van je paspoort.

Ben je slachtoffer van identiteitsfraude? Zet dan op bijvoorbeeld je Facebook-profiel een duidelijke, voor iedereen zichtbare boodschap dat iemand zich voordoet als jou. En geef het door aan je werkgever: mocht die benaderd worden door gedupeerden, dan weet je baas dat het niet door jou komt.

4. Gezond verstand

Het is lang niet altijd zo, maar soms kun je onraad ruiken. Een telefoon die in de winkel 400 euro kost, krijg je niet zomaar voor de helft van de prijs. En vrijwel niemand verkoopt concertkaartjes onder de vraagprijs. Het is een beetje een dooddoener, maar als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het waarschijnlijk ook het geval.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl