Helft patiënten had te maken met medische misser

De meeste medische missers zijn een foute diagnose of verkeerde medicijnen. ANP

Bijna de helft van de patiënten zegt dat het wel eens is misgegaan of bijna misgegaan in een ziekenhuis, zorginstelling of bij de huisarts. Volgens patiëntenorganisatie NPCF kan veel leed worden voorkomen als er beter wordt overlegd met de patiënt.

De NPCF vroeg 10.000 mensen naar hun ervaringen. Velen meldden medische missers. "Vaak gaat het om verkeerde medicijnen of een foute diagnose", zegt directeur Dianda Veldman. "Een huisarts zei bijvoorbeeld dat iemand een griepje had, maar later bleek het leukemie te zijn. Dat heeft natuurlijk enorme gevolgen, omdat de behandeling dan pas veel later begint."

Alertheid

In het onderzoek van de NPCF werden ook veel bijna-missers gemeld. "Meer dan de helft van de mensen bij wie bijna iets misging, zegt dat dankzij de eigen alertheid werd voorkomen dat het echt misging. Patiënten zijn een extra paar ogen en oren en daar moeten artsen gebruik van maken."

Het onderzoek is alleen gebaseerd op ervaringen van patiënten, maar volgens NPCF-directeur Veldman is in eerdere onderzoeken al wel aangetoond dat er veel misgaat. "Jaarlijks overlijden duizend mensen door een medische misser en 25.000 mensen lopen letsel op als gevolg van een medische fout."