Een meting van de uitstoot van een Volkswagen

Autotests in VS aangepast na VW-schandaal

De Amerikaanse milieuwaakhond EPA wil de tests voor uitstoot van auto's in de VS aanpassen. De EPA, die eind vorige week in eigen land de 'dieselgate' bij Volkswagen aan het licht bracht, wil niet opnieuw worden bedrogen door slimme software.

De aanpassingen zijn erop gericht dat autofabrikanten de milieuorganisatie niet langer om de tuin kunnen leiden. Onderdeel daarvan is dat de uitstoot van dieselauto's niet langer op de rollerbank, maar in de praktijk op de weg wordt getest. Dat zegt Chris Grundler, hoofd van de afdeling luchtkwaliteit bij de EPA, tegen het persbureau AP.

Misleid

Volkswagen slaagde erin om controlerende instanties te misleiden, door slimme software in diverse dieselauto's aan te brengen. Deze software, die de motor aanstuurt en instellingen zoals de inspuiting en druk kan aanpassen, herkent wanneer een auto een testcyclus doorloopt.

Door die instellingen aan te passen, veranderen het vermogen, het verbruik en de emissie van de auto. Zo zorgt de software ervoor dat de auto's tijdens het testen binnen de milieunormen vallen. Maar zodra de wagen de weg op gaat veranderen de instellingen weer naar wat de consument prettig vindt: minder verbruik en hoger vermogen met een hogere uitstoot van vieze gassen. Hoger dan is toegestaan.

Naar verwachting komt de EPA vandaag met meer informatie over de nieuwe testmethode.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl