Omzet webwinkels groeit explosief

Webwinkels worden steeds populairder ANP

Webwinkels hebben een uitstekend eerste halfjaar achter de rug. Consumenten kochten voor bijna 8 miljard euro via internet, en dat is 18 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook het aantal Nederlanders dat online kocht, groeide weer. Negen op de tien consumenten van 15 jaar of ouder deden in het eerste halfjaar minimaal één aankoop via internet.

Zelfs voor de brancheorganisatie is de forse omzetstijging een enorme verrassing: "Dit zijn cijfers die aan de begintijd van internet doen denken", zegt voorzitter Wijnand Jongen. "Maar mensen geloven weer in de economie. Ze durven na de crisis weer geld uit te geven en weten daarbij de internetwinkel steeds makkelijker te vinden."

'Onverwacht goede verkoopcijfers'

Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org is verrast door de enorme omzetstijging.

De helft van de omzet is uitgegeven aan producten als elektronica, kleding en voeding. De rest ging naar diensten zoals vliegtickets en verzekeringen.

De opkrabbelende cijfers in de detailhandel (+1,8 procent volgens het CBS) in het eerste halfjaar worden, volgens de thuiswinkelorganisatie, dus in belangrijke mate bepaald door de fors stijgende online-verkopen van (web)winkels.

Duizenden banen

Het succes heeft wel een keerzijde. Door de enorme groei die de internetwinkels doormaken, zal het aantal vacatures de komende jaren fors toenemen. Duizenden nieuwe banen worden verwacht bij bedrijven als Bol, Wehkamp, Greetz en Coolblue. Maar zij hebben juist steeds meer moeite om goede mensen te vinden.

"Het hoger onderwijs sluit onvoldoende aan op de nieuwe digitale eisen van bedrijven", zegt Niek Veendrick van webwinkel Greetz. "Mensen die bijvoorbeeld goede webshops kunnen ontwikkelen, zijn maar mondjesmaat te krijgen." 

'De goede mensen komen niet van de scholen'

Niek Veendrick van webwinkel Greetz heeft tientallen vacatures. Het is moeilijk om de juiste mensen te vinden, zegt hij tegen verslaggever Jeroen Schutijser.

Als dat niet verandert, kan dat de groei van deze sector remmen. "Dat kan toch niet de bedoeling zijn", aldus Wijnand Jongen.

Daarom sluit de brancheorganisatie vanmiddag een overeenkomst met hogescholen en universiteiten. De nieuwe zogenoemde e-Academy gaat opleidingen opzetten die beter aansluiten bij de wensen van webwinkels, zoals marketeers, online-inkopers, data-analisten en webshopbeheerders. Jongen: "Alleen door samen de schouders eronder te zetten, kan Nederland zijn positie als kenniseconomie versterken."