Slechtere schoolprestaties door meer computergebruik

Leerlingen achter de computer in de mediatheek van het Aloysius college in Den Haag ANP

Hoe meer leerlingen op school gebruik maken van computers en tablets, hoe slechter hun prestaties zijn. Dat is de uitkomst van een onderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) onder scholen in ruim 70 landen.

Op scholen waar de computer maar een of twee keer per week wordt gebruikt scoren de leerlingen juist beter. Ze halen betere resultaten op de PISA-test, een grootschalig internationaal vergelijkend onderzoek dat om de drie jaar door de OESO wordt gehouden.

Leesvaardigheid

In landen die veel hebben geïnvesteerd in informatietechnologie op scholen, zoals in Spanje, Noorwegen en Denemarken, blijkt uit de PISA-test dat de resultaten van leerlingen niet beter zijn geworden. En in Australië, Nieuw-Zeeland en Zweden nam de leesvaardigheid van de leerlingen juist af.

Op de scholen met de beste resultaten, zoals Zuid-Korea, de Chinese stad Shanghai, Hongkong en Japan worden nauwelijks tablets en computers gebruikt in het onderwijs. 

Het gebruik van computers kan volgens de onderzoekers leerlingen juist afleiden. Het wordt daardoor ook makkelijker om antwoorden op internet op te zoeken en te kopiëren.

Ook blijkt het gebruik van computers de sociaal-economische verschillen tussen leerlingen niet kleiner te maken. Goed lees- en rekenonderwijs draagt daar meer aan bij, zo blijkt uit het onderzoek.

Navigeren

De onderzoekers pleiten voor een gemiddeld gebruik van digitale middelen op school. Leerlingen moeten namelijk wel leren navigeren op een computer en vaardigheden ontwikkelen in het lezen en schrijven van digitale teksten om mee te kunnen komen in de moderne wereld.