Vervoerders balen van duur Nederlands spoor
Het is een stuk duurder om een goederentrein in Nederland op het spoor te laten rijden dan in België of Frankrijk. Voor bijvoorbeeld een containertrein betaalt een vervoerder in Nederland per kilometer 2,15 euro. In Frankrijk en België is dat bijna de helft minder, blijkt uit onderzoek dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu liet uitvoeren.
Staatssecretaris Mansveld wijst erop dat er met Duitsland nauwelijks verschillen in prijs zijn, maar spoorvervoerders maken zich zorgen, zeker nu er een tariefsverhoging aan zit te komen.
"We begrijpen de sussende toon van de staatssecretaris niet", zegt Ad Toet, directeur van werkgeversorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer. "De hogere spoortarieven verzwakken hoe dan ook de Nederlandse concurrentiepositie. Willen we dit probleem nu oplossen of niet?"
Weinig kilometers
De onderzoekers zeggen dat goederentreinen meestal door verschillende landen rijden. In Nederland maken ze dan relatief weinig kilometers en daardoor zijn ze niet veel geld kwijt aan het Nederlandse spoor.
Volgens de vervoerders hebben de Nederlandse havens er wel degelijk last van. Het spoorvervoer in Nederland is minder gestegen dan werd verwacht.
Spoorbeheerder ProRail stelt binnenkort de tarieven voor komend jaar vast en de vervoerders houden er rekening mee dat de prijzen met 20 procent gaan stijgen.
We begrijpen de sussende toon niet.