Een maquette van de nieuwe Coolsingel
NOS Nieuws

Nieuwe Coolsingel moet allure van Champs-Élysées en Ramblas krijgen

  • Robert Bas

    Verslaggever

  • Robert Bas

    Verslaggever

De Coolsingel in Rotterdam moet de allure krijgen van de Champs-Élysées in Parijs en de Ramblas in Barcelona. Het Rotterdamse college wil hier bijna vijftig miljoen euro voor uittrekken. Meer ruimte voor voetgangers en fietsers, meer groen en meer aandacht voor de ruim 200 oude ornamenten in de belangrijkste straat van Rotterdam.

De plannen voor de nieuwe Coolsingel werden gepresenteerd door wethouder Adriaan Visser. Het meest opvallende is dat het autoverkeer geheel aan de oostkant komt. Aan de andere zijde komt een brede strook voor voetgangers en fietsers.

Boulevard

De Coolsingel wordt hierdoor weer zoals het aan de begin van de vorige eeuw was bedacht. Rotterdammers ergeren zich nu vooral aan het drukke autoverkeer in de straat. Hinderlijk voor overstekende voetgangers en het splitst de stad in tweeën.

Andere opvallende details zijn dat de esplanade wordt doorgetrokken tot aan de Witte de Withstraat, er bij het Churchillplein een echt plein is bedacht met een monument en er ook al is gedacht aan de fontein op het Stadhuisplein.

Op het Churchillplein moeten wel enkele gebouwen worden gesloopt. In de plaats daarvoor komt dan een mooiere ingang naar de metro. Het monument dat het plein moet gaan sieren is, als het aan ontwerper Adriaan Geuze ligt, het Caland-monument. Dat stond al eens aan de Coolsingel.

Rotterdam krijgt nieuwe Coolsingel

Bloemen

Naast een extra rij bomen moeten perken met fleurige bloemen de Coolsingel meer grandeur te geven. Ook moet er volgens Geuze bijzondere straatverlichting komen.

De renovatie van de Coolsingel past in het streven van Rotterdam om de binnenstad leefbaarder te maken. Er was veel kritiek op hoe het centrum weer was opgebouwd nadat het grotendeels werd verwoest door het bombardement in mei 1940. Eerder werden de omgeving van de Markthal en andere prominente straten in het centrum aangepakt.

Zoals gebruikelijk in Rotterdam mogen Rotterdammers meepraten over de plannen in een zogenoemd stadsdebat. Als de gemeenteraad vervolgens groen licht geeft, kan in 2017 worden begonnen met de uitvoering. De werkzaamheden zullen waarschijnlijk 2 tot 2,5 jaar gaan duren.

De Coolsingel zal dan nog beter geschikt zijn voor grote evenementen als het Zomercarnaval, autoraces en de huldiging van Feyenoord. Maar volgens plannenmaker Geuze mag dat laatste ook wel wat eerder gebeuren.

  • Gemeente Rotterdam
    Een schets van de nieuwe Coolsingel
  • Gemeente Rotterdam
    Aan de oostkant komt een brede strook voor auto's. Aan de andere zijde komt een strook voor fietsers en voetgangers
  • Gemeente Rotterdam
    Een schets van de nieuwe Coolsingel
  • Gemeente Rotterdam
    De nieuwe Coolsingel vanuit de lucht gezien

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl