De browser Google Chrome
NOS Nieuws

Browser Chrome blokkeert flash-advertenties

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

Op websites in Google Chrome kunnen vanaf vandaag de advertenties uitstaan. In plaats van reclame is er een grijs vlak met een afspeelknop te zien. Na een software-update die vanaf vandaag wordt uitgerold, blokkeert de website banners die gemaakt zijn in de video-plugin Flash. Alleen advertenties die met html5 zijn gemaakt, kunnen worden bekeken.

Google doet dit omdat html5 minder stroom vraagt dan Flash. Daarnaast is dit een extra drukmiddel om adverteerders te laten overstappen op advertenties die zijn gemaakt in html5. Dat is prettig voor de gebruiker die nu niks extra's hoeft te downloaden en filmpjes meteen kan zien als hij op de website zit.

Gemakzucht

Terwijl het voor gebruikers een groot voordeel heeft, is het voor adverteerders vervelend. Doordat de advertenties op pauze komen te staan, lopen ze geld mis.

Maar de adverteerders hebben voorbereidingstijd gehad. "We zien dit al heel lang aankomen", zegt Ruud de Langen. Hij is directeur van Mindshareworld, dat voor diverse grote Nederlandse bedrijven zoals Unilever reclamecampagnes bedenkt. "Een bureau dat zichzelf een beetje serieus neemt, moet al lang zijn overgestapt op html5."

"Het punt is dat veel bedrijven niet de urgentie zien in het updaten van hun software", zegt Rien Hommel van reclamebureau Adlantic. "Daardoor wordt er nog heel veel gewerkt met Flash. Het is een stukje gemakzucht." Het gaat volgens Hommel om 30 tot 40 procent van de advertentie-banners. Nu de druk verder wordt opgevoerd verwacht Hommel dat adverteerders sneller zullen overstappen op html5.

De blokkade gaat Nederlandse adverteerders volgens een berekening van marketingwebsite Emerce op jaarbasis 175 miljoen euro kosten.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl