Meeste leraren negatief over passend onderwijs
De meeste leraren zijn negatief over passend onderwijs. Van de leraren in het basisonderwijs is 54 procent ertegen, in het voortgezet onderwijs is 60 procent tegen. Dat blijkt uit onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek onder 1600 leraren en schooldirecteuren.
Schooldirecties zijn wel wat positiever dan de mensen die voor de klas staan, zeggen de onderzoekers.
Passend onderwijs werd een jaar geleden ingevoerd. Het is bedoeld om kinderen met leer- en gedragsproblemen vaker in het reguliere onderwijs te houden. Veel leraren vinden dat het ten koste gaat van andere kinderen in de klas. Gemiddeld vijf kinderen per klas hebben nu extra zorg nodig en daarvan zijn andere leerlingen de dupe, vinden ze.
Bezuiniging
Het kost leraren veel tijd om extra zorg aan een beperkt aantal leerlingen te geven. Ze hebben tijdgebrek, zeggen de onderzoekers, en ook is de werkdruk toegenomen.
Leraren zien de invoering van passend onderwijs als een bezuiniging, blijkt uit het onderzoek. Volgens hen is er te weinig geld om leerlingen goed te kunnen begeleiden.