PR-campagne voor Saksen
NOS Nieuws

Imagocampagne Saksen opgeschort na rellen Heidenau

De Duitse deelstaat Saksen schort een imagocampagne voor de regio tijdelijk op. Aanleiding is de verontwaardiging over de gebeurtenissen rond de opvang van migranten in Heidenau en de demonstraties van Pegida, eerder dit jaar.

Onder de slogan Simply Saxony (So geht Sächsisch) presenteert Saksen in binnen- en buitenland onder meer de lokale cultuur, tradities, natuur en succesvolle ondernemers. Doel is om meer bedrijven en toeristen naar de Oost-Duitse deelstaat te trekken. De slogan is te zien op zo'n 10.000 billboards en op vervoermiddelen. Zo reden in Londen wekenlang zes bussen rond die reclame maakten voor Saksen.

Clichébeeld

Maar na de uit de hand gelopen demonstraties tegen vluchtelingen in Heidenau zit de deelstaatregering met de campagne in de maag. "Zo'n campagne moet ook de werkelijkheid laten zien", zegt een woordvoerder. "Het is moeilijk om tegenover de beelden die we nu zien, en die ook in het buitenland te zien zijn, een clichébeeld van Saksen te tonen."

De campagne wordt niet helemaal beëindigd, maar er worden voorlopig geen pr-evenementen georganiseerd. Ook worden geen tv- en radiospots uitgezonden.

Rond de jaarwisseling had Saksen al te maken met betogingen van de anti-islambeweging Pegida. Die trokken op het hoogtepunt meer dan 25.000 mensen. De regionale omroep MDR meldt dat Dresden last heeft van alle negatieve publiciteit: in de eerste zes maanden van dit jaar kwamen er aanzienlijk minder toeristen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl