NOS Nieuws

Google: aanklacht Europese Commissie klopt niet

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

Er klopt niets van de beschuldiging die de Europese Commissie voor de zomer heeft geuit tegenover Google, zegt het bedrijf. De Commissie stelde dat de zoekgigant zijn dominante marktpositie gebruikt om eerst de eigen betaalde advertenties te tonen en daarna pas die van andere partijen.

De Commissie beschouwt dit als oneerlijke concurrentie. In een reactie stelt Google dat de Europese Commissie deze claim niet voldoende onderbouwt en er geen wettelijke basis voor levert.

20 miljard doorgeklikt

Google zegt dat het bedrijf de keuze voor consumenten wil vergroten. Volgens de zoekgigant krijgen online winkels dankzij links in zoekresultaten veel meer bezoekers. Via de zoekmachine werd in Europa de afgelopen tien jaar 20 miljard keer doorgeklikt op een link. Daarnaast wijst Google erop dat het aantal manieren waarop mensen naar producten zoeken, deze vergelijken en kopen enorm is toegenomen.

Sinds 2012 toont het bedrijf bij zoekresultaten ook een galerij met foto's van de producten. Dit zijn betaalde links, die de kwaliteit van het zoeken ten goede moeten komen, vindt Google.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl