Ster-logo
NOS Nieuws

Opbrengsten tv-reclames dalen

Televisiereclames waren voor publieke en commerciële omroepen in de eerste helft van dit jaar minder lucratief op dan in dezelfde periode vorig jaar. De netto-bestedingen voor tv-reclames kwamen uit op 456 miljoen euro, een daling van 4,2 procent. Dat meldt Spot, dat de belangen behartigt van reclamebedrijven van televisiebedrijven, zoals de Ster.

Reclamespots leverden 401 miljoen euro op. Andere vormen van adverteren, bijvoorbeeld promotie in programma's, brachten 55 miljoen in het laatje. De reclame-inkomsten bij online-videoplatforms, zoals Uitzending Gemist, stegen in de eerste helft van dit jaar met 7 procent en kwamen uit op 10,4 miljoen euro.

Tweede helft positief

Spot meldt dat winkelketens en producenten van fast moving consumer goods (producten met hoge omloopsnelheid, zoals frisdrank) minder tv-campagnes voerden. Spot-directeur Michel van der Voort: "Adverteerders zijn in de herstellende economie nog behoudend in hun marketingplannen. Maar we zijn tevreden over de gerealiseerde omzet en de verdere groei van online video-omzet."

Spot verwacht dat de reclame-inkomsten in de tweede helft van dit jaar zullen aantrekken. Uiteindelijk zal er in 2015 ongeveer evenveel worden binnen gehaald als in 2014.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl