Boek Japanse succesauteur alleen in 'echte' winkel
Hoe zorg je ervoor dat mensen een boek van hun favoriete schrijver niet meer online kopen? Simpel: door ervoor te zorgen dat het boek alleen in 'echte' winkels te krijgen is. Een Japanse boekhandelsketen denkt hiermee het ei van Columbus gevonden te hebben.
Haruki Murakami is een van de beroemdste schrijvers ter wereld. Op 10 september verschijnt een nieuwe essaybundel van zijn hand. Van de 100.000 exemplaren heeft boekhandelsketen Kinokuniya 95 procent opgekocht, zo schrijft Boekblad. Voor internetwinkels zoals Amazon Japan, de grootste online concurrent, resteren maar 5000 exemplaren.
De keten gaat de boeken niet alleen in de eigen winkels verkopen, maar sluist de exemplaren ook door naar andere 'echte' boekwinkels. Volgens de keten is het geen experiment, maar wordt dit vast onderdeel van de strategie om de fysieke boekhandel te versterken.
"Boekverkopers in het hele land moeten samenwerken om de conventionele boekenmarkt te versterken om de competitie aan te gaan met online boekretailers", citeert Boekblad een woordvoerder van Kinokuniya, dat buiten Japan ook boekwinkels heeft in Thailand, Singapore en Indonesië.