NOS NieuwsAangepast

McDonald's in China is jarig

Twintig jaar geleden opende McDonald's zijn eerste hamburgerrestaurant in China. Om het 20-jarig jubileum te vieren hebben de vier grootste vestigingen in Peking een opknapbeurt gekregen, onder het designmotto 'Less is more'.

Binnen drie jaar moeten alle zaken dezelfde lichte, warme, comfortabele, maar toch ook eenvoudige uitstraling krijgen. De modieuze snacktenten zullen dan nog meer klanten lokken, zo is het idee. Fastfood op zijn Amerikaans, daar had in China in 1990 nog nooit iemand van gehoord. Tegenwoordig is McDonald's volledig ingeburgerd: er zijn zo'n duizend fastfoodzaken in het land en ze blijven als paddestoelen uit de grond schieten.

Dit jaar alleen al kwamen er 165 bij. Voor volgend jaar staan er 200 nieuwe zaken gepland. In 2013 wil de keten wil het aantal restaurants hebben verdubbeld tot 2000. De helft daarvan wordt een McDrive, anticiperend op China's groeiende mobiliteit.

Strategie

De baas van McDonald's in China ontvouwt zijn strategie. "We zijn hier voor de lange termijn. Toen we ons eerste restaurant in 1990 openden in Shenzhen keken we naar de toekomst. Het is ons ultieme doel om ons marktaandeel te vergroten, nu consumenten steeds vaker van het platteland naar de stad verhuizen." Maar de concurrentie ligt op de loer. KFC, beter bekend als Kentucky Fried Chicken, doet het bijvoorbeeld heel goed. Waar McDonald's blijft voortborduren op het aloude concept door overal ter wereld hetzelfde menu te serveren, daar speelt KFC juist in op Chinese smaak. "KFC heeft hier inktvis-stokjes of Chinese rijst als ontbijt. Terwijl McDonald's China exact hetzelfde product biedt dat je overal ter wereld kunt krijgen", zegt de directeur van een bedrijf dat de Chinese markt onderzoekt.

Snelle hap

Of je nu kiest voor de Chinese aanpak of de Amerikaanse, voor beide concepten valt wat te zeggen. Want in twintig jaar tijd kan ook de Chinese consument niet meer zonder de snelle, ongezonde hap.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl