Trajectcontrole langs de A2
NOS Nieuws

'Overheid vindt situatie op de A2 prettig'

Er lijkt onder automobilisten onduidelijkheid te bestaan over de snelheidsaanduidingen en waarschuwingsborden langs de A2 tussen Vinkeveen en Baambrugge. Op dat stuk snelweg werden vorig jaar veruit de meeste boetes uitgedeeld. "Uit de cijfers blijkt wel dat de huidige situatie veel misverstanden oplevert", zegt Ad Vonk, woordvoerder van de ANWB.

In totaal kregen vorig jaar 989.000 mensen een boete omdat ze te hard reden op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. "Die zullen dat echt niet allemaal bewust hebben gedaan", zegt Vonk. "We moeten ons afvragen of de borden wel de juiste uitwerking hebben."

Het Openbaar Ministerie en Rijkswaterstaat vinden dat alles helder is aangegeven. "Ik snap dat zij dat zeggen, maar het gaat erom dat de weggebruikers het duidelijk vinden."

Gaspedaal

Automobilisten zeggen dat ze de snelheidsregels op de A2 lastig vinden. "Als ik 's ochtends de weg op ga mag ik 130 rijden. Een paar uur later is dat nog 100. Ik denk dat daar de meeste klappen vallen", zegt een automobilist. Tussen Maarssen en Vinkeveen mag je na 19.00 uur 130 kilometer per uur rijden. Alleen tussen Vinkeveen en Baambrugge is de maximumsnelheid altijd 100 kilometer per uur.

De eigenaar van een tankstation in de buurt van Vinkeveen vindt dat de snelheidsaanduidingen onduidelijk zijn. "Er zijn heel veel automobilisten die het gaspedaal ook 's avonds niet durven indrukken."

Prettig

Vonk vindt dat er iets moet veranderen. "Het OM en Rijkswaterstaat moeten zich afvragen of dit boetesysteem werkt. Er wordt blijkbaar nog vaak te hard gereden, want er worden veel boetes uitgedeeld."

"Die leveren natuurlijk wel veel geld op", zegt hij. "De overheid begroot ieder jaar een bepaald bedrag aan inkomsten uit boetes. Dat geld moeten ze dan ook binnenkrijgen. Voor de overheid is de situatie op de A2 blijkbaar prettig."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl