Consumentenbond boos over 'dubbele' energierekening
De Consumentenbond wil dat de Nederlandse Energiemaatschappij (NLE) het plan intrekt om klanten een maand van tevoren te laten betalen in plaats van aan het eind van de maand.
De maatregel gaat in september in en dan moeten klanten dus in één keer de rekening voor september én oktober betalen. De Consumentenbond heeft er honderden klachten over gekregen.
Financiële tegenvaller
De Consumentenbond zegt dat de energierekening van huishoudens gemiddeld 167 euro is en dat de 'dubbele' incasso van september dus een flinke financiële tegenvaller is voor klanten.
NLE zegt de maatregel in te voeren om wanbetalers af te schrikken. Want volgens NLE veroorzaken klanten die vanaf de eerste rekening niet betalen de meeste betalingsproblemen. Door mensen eerst te laten betalen en daarna pas energie te leveren, hoopt het bedrijf wanbetalers buiten de deur te houden.
Klantonvriendelijk
Maar de Consumentenbond noemt dit klantonvriendelijk. "Om wanbetalers aan te pakken zijn er andere maatregelen denkbaar, zoals alleen nieuwe klanten vooraf te laten betalen. Of het voorschotbedrag te verhogen dat consumenten moeten betalen, die niet door de creditcheck komen."
Bovendien informeert NLE zijn klanten niet volledig, zegt de Consumentenbond. Klanten kunnen hun contract boetevrij opzeggen vanwege de maatregel. Maar NLE zegt daar niet bij dat sommige klanten dan hun instapkorting verspelen. Die korting is momenteel 110 euro.